Kontaktformuläret fortsätter förbättras efter feedback från mäklare

Hemnets kontaktformulär ska leda till fler och mer relevanta kontakter från våra besökare till dig som mäklare. I samråd med mäklare jobbar vi hela tiden för att förbättra kontaktformulären. Här är de senaste uppdateringarna!

Hemnets kontaktformulär lanserades i somras, på mäklarnas profilsidor och kontorets egna sidor. Härifrån kunde besökare nu enkelt ta kontakt med en mäklare, ange sitt ärende, sina kontaktuppgifter, och så vidare.

I januari gjorde vi det ännu lättare för besökare att ta kontakt, genom att byta ut mejlknappen mot kontaktformuläret på alla objektsidor för kommande, till salu och sålda bostäder.

Till vänster syns det uppdaterade kontaktformuläret, med uppdelade fält för mejl och telefon. Till höger syns det uppdaterade mejlet med besökarens namn och bostadens adress i ämnesraden, samt ny knapp för att mäklaren enkelt ska kunna svara.

Fått feedback från mäklare 

Även om funktionen som sådan uppskattats av mäklare har det kommit in en del feedback. Den har vi nu tagit till oss av och gjort förbättringar. 

Här är några förbättringar vi har gjort:   

  • Mäklare vill någon gång under processen gärna kunna ringa de som hör av sig. Därför har vi separerat e-postadress och mobilnummer till två olika fält. För tillfället är bara mejlfältet obligatoriskt att fylla i, men vi tror att förändringen ändå kommer att få fler besökare att skriva in sina telefonnummer.  
  • Många mäklare blandar ihop formulärmejlen med andra utskick från Hemnet och har svårt att hitta mejlen i sin inkorg. Därför har vi uppdaterat ämnesraden med besökarens namn och vilken bostadsannons som frågan avser, så att mäklarna lättare ska kunna känna igen mejlen när de landar i inkorgen och lättare ska kunna söka och hitta mejlen i sina inkorgar.
  • Mäklare har uppgett att det blir ett extra steg att kopiera in texten i svaren de skriver till de som hör av sig. För att förenkla kommunikationen och följa meddelandehistoriken har vi nu lagt till en svarsknapp högst upp i mäklarens mejl. När mäklaren svarar på ett mejl via knappen inkluderas det ursprungliga meddelandet från användaren i svaret. 

Michelle Rea är produktchef för konsumenter på Hemnet. Hon förklarar:
– Med de här förbättringarna vill vi inte bara göra användarupplevelsen bättre, utan också underlätta för mäklare att hantera sin verksamhet mer effektivt. Just nu utforskar vi även möjligheten att dela kontaktuppgifter via Hemnets BostadsAPI, vilket skulle underlätta import av kontakter från Hemnet till mäklarnas CRM-system.

Michelle avslutar:
– Vi kommer också att fortsätta jobba med att förbättra kontaktformuläret och vi uppmuntrar alla som har synpunkter att höra av sig till oss!
 
Ovanstående förbättringar är sedan ett par veckor tillbaka lanserade på samtliga av Hemnets plattformar. För frågor eller synpunkter, kontakta Michelle Rea.