Enkla knepen för hur du som mäklare får ut det mesta av Hemnet! 

Många mäklare undrar hur man ska använda Hemnet för att få ut det mesta möjliga av plattformen. Det finns några enkla – men effektiva – knep att ta till. Här berättar vi vad du kan göra!  

Vi på Hemnet jobbar ständigt med att hjälpa mäklare hitta nya affärsmöjligheter. Därför har vi de senaste åren lanserat en mängd olika funktioner för att hjälpa dig som mäklare med din marknadsföring. Här sammanfattar vi hur du som fastighetsmäklare kan marknadsföra dig på Hemnet på bästa sätt! 

1. Lägg till en profilbild (eller se över den du har lagt upp) 

Din profilsida är din personliga marknadsföringsyta på Hemnet. Hit kommer besökare från Hemnet som hittat ditt namn till exempel i bostadsannonsen, i Hemnets slutpriser eller i mäklarsöket.

På profilsidan visas bland annat din profilbild, precis som den gör på en rad andra ställen på Hemnet. De allra flesta mäklare har idag sin bild upplagd. Men det kan vara bra att se över hur bilden ser ut på Hemnet, om den är lagom stor och rätt placerad i cirkeln, och så vidare. Du ändrar och lägger enkelt upp din profilbild i Kundportalen! 

2. Lägg till (eller se över din) profiltext

Visste du att mäklare med en personlig beskrivning på sin profilsida i snitt får närmare 9% fler klick på knappen “Bli kontaktad”? Vi rekommenderar därför att du lägger till en profiltext till din sida, då det ger Hemnets besökare en bättre bild av vem du är och varför de ska välja just dig att sälja med.

Tänk bara på att inte ha samma presentation som du har på ditt kontors egna hemsida, då det kan straffas i söket av Google. Din presentationstext lägger du också till i Kundportalen.  

3. Rapportera in dina slutpriser

Många Hemnetbesökare tittar bland Hemnets slutpriser för att få marknadsinsikter och för att hitta mäklare att sälja med. Alla Hemnet-annonserade bostäder som du säljer blir synliga i sökresultatet för slutpriser och får en egen slutprissida på Hemnet – men bara om du rapporterar in det publika slutpriset.

Om köparen eller säljaren av någon anledning inte vill att slutpriset för din sålda, Hemnet-annonserade bostad ska synas på Hemnet, kan du välja att rapportera in ett icke-publikt slutpris. Då syns fortfarande försäljningen både i försäljningsstatistiken på din profilsida och ditt kontors egna sida på Hemnet – och som en siffra i Andelsstatistiken. Här kan du sen göra egna rapporter som du sen kan visa för potentiella kunder för att hjälpa dig att vinna intag.    

4. Ange bildrättigheter (om de finns)

Visste du att slutprissidor med bilder i snitt får hela 50% fler besök än slutprissidor utan bilder? Därför är det förstås en stor fördel för dig om du har möjlighet att visa upp bilderna på Hemnet även efter att bostaden blivit såld.

När du fyller i säljarens uppgifter i Kundportalen och du vet att du har bildrättigheter – passa på att ange det och dra nytta av alla fördelar som den extra synligheten ger dig efter försäljningen! 

5. Rekommendera Hemnet Plus och Premium – få en rad fördelar

När du godkänner säljaruppgifter i Kundportalen, och du tycker det passar för bostaden i fråga, kan du enkelt rekommendera något av de större paketen Hemnet Plus eller Premium till din säljare.

Inte nog med att bostäder med Plus i snitt får 10% fler besök och 30% större intresse än bostäder med Hemnet Bas – och bostäder med Premium ger 30% fler besök och ett 70% större intresse än Hemnet Bas – men paketen driver också mer trafik både till din egen profilsida, och sidan för ditt kontor, på Hemnet.

Bostadsannonser med Hemnet Plus ger nämligen i snitt 25% mer trafik till mäklarprofilsidan och kontorssidan på Hemnet – och Hemnet Premium ger i snitt hela 60% mer trafik till dessa sidor. Från profilsidorna kan besökare enkelt klicka sig vidare för att ta kontakt med dig eller ditt kontor.   

Andra smarta sätt för ditt kontor att synas på Hemnet:

1. Hemnet Business

De allra flesta mäklarkontor har idag Hemnet Business. Inte så konstigt kanske, eftersom det är en prisvärd prenumeration som ger tillgång till:
automatisk marknadsföring, i form av logotyp på alla bostadsannonser i resultatlistan
statistikverktyget Andelsstatistiken, där ni kan skapa rapporter till intag, säljtävlingar och mer
3D och video i bostadsannonsen, vilket ökar engagemanget bland Hemnets besökare, samt
ett obegränsat antal kostnadsfria onlinevisningar, som gör det enklare för alla som inte kan ta sig till den fysiska visningen att få uppleva bostaden. 

2. Syns mer för säljare (bättre synlighet i Hemnets mäklarsök)

Hemnets mäklarsök har på kort tid blivit Sveriges självklara plats för bostadsägare att hitta mäklare att sälja med. Med Syns mer för säljare, som gör att både mäklarkontoret och individuella mäklare syns bättre i Hemnets mäklarsök, ökar ni era era chanser till nya, relevanta kundkontakter. Mäklare på kontor som har Syns mer för säljare får i snitt 25% fler besök till sina profilsidor!  

3. Sålt av oss – digital efterlappning på Hemnet

Nya Sålt av oss är Hemnets digitala efterlappningsprodukt. På en attraktiv plats i Hemnets resultatlista kan ditt kontor visa upp sina senaste, mest relevanta försäljningar med bilder och slutpriser, för Hements besökare som letar mäklarkontor och mäklare att sälja med. Besök Kundportalen för att anmäla intresse!