Nu lättare för Hemnets besökare att kontakta fastighetsmäklare

För att göra det ännu lättare för våra besökare att komma i kontakt med fastighetsmäklare – och för att förse mäklarna med fler relevanta kontakter – lanserar Hemnet nu kontaktformulär på alla sidor för objekt som är till salu, kommande och sålda. I kontaktformuläret kan besökaren bland annat uppge om det finns ett aktivt lånelöfte. 

För att öka kvalitén av kontakterna som Hemnet skickar vidare till mäklarna har vi sedan tidigare skapat kontaktformulär på kontorssidor och på mäklarnas profilsidor. Här kan en besökare ange sina kontaktuppgifter och om de till exempel går i flyttankar eller om de är intresserade av att köpa en bostad. Informationen skickas sen direkt till mäklaren i form av ett mejl.   

Nu ersätter vi även den tidigare mejlknappen med kontaktformulär, på alla sidor för bostäder som är till salu, kommande eller sålda. För att mäklaren enklare ska kunna avgöra var i bostadsresan besökaren befinner sig, vilket länge varit efterfrågat, har vi här lagt till att besökaren kan fylla i om det finns ett aktivt lånelöfte eller inte. 

Till vänster syns formuläret som besökaren får upp på kontorssidan och mäklarens profilsida. Till höger syns med nya formuläret med fråga om lånelöfte, som syns på objektsidorna för till salu, kommande och sålda bostäder.

Så funkar kontaktformulären

Användaren skriver in sitt förnamn, efternamn, sin föredragna kontaktväg (mejl eller telefon), ett fritext-meddelande där de kort kan förklara varför de vill komma i kontakt med mäklaren samt om de har ett aktivt lånelöfte eller inte. Ett summerande mejl, med all information, sänds sedan automatiskt både till mäklaren och till användaren. 

Hemnet kan nu börja jobba för att automatisera

Att få kontaktinformation till intresserade besökare och i synnerhet att få en informationen rakt in i sitt CRM-system, har länge varit efterfrågat av mäklarna. I dagsläget får mäklare skriva in informationen manuellt.

Men i och med lanseringen av kontaktformulär på fler relevanta sidor, kan Hemnet nu påbörja integrationen med mäklarsystemen för att i nästa steg kunna få in all kontaktinformation till mäklarna den vägen. Därifrån kommer mäklarna sen att kunna importera in kontakterna till sina CRM-system, för att lättare kunna jobba vidare och följa upp.