Större tydlighet i kundkontakterna som kommer via Hemnet

Under juni kommer vi att göra en förbättring som kommer ge dig en bättre bild av i vilket ärende som potentiella kunder kontaktar dig via Hemnet. 

Ett av Hemnets mål är att ge fastighetsmäklare så många nya, kvalitativa kundkontakter som möjligt, som kan leda till nya försäljningar.

Det finns idag många sätt som en kundkontakt från Hemnet kan komma till dig som fastighetsmäklare – via slutprisbevakning, via onlinevisning (Hemnet Live), via bostadsannonsen, och så vidare.    

Men det kan också komma kundkontakter via mäklarens egna profilsida på Hemnet. Den tidigare lösningen här, med en knapp som heter “Visa e-post” och som öppnar en e-postklient för att mejla mäklaren, kommer under sommaren att bytas ut mot en knapp som istället öppnar upp ett kontaktformulär, där kunden får uppge kontaktuppgifter och i vilket ärende man söker kontakt med en mäklare. 

En liten förändring, kan tyckas, men som kommer ha en positiv inverkan, förklarar Kristoffer Jalve, produktchef för mäklarprodukter på Hemnet:   
– Målet är att det ska bli tydligare för mäklaren vem det är som kontaktar honom eller henne, och vad ärendet gäller. Vi delar nämligen upp kontaktformuläret i tre olika ärende-val, som avser om man har en köpfråga, säljfråga eller annat ärende. Vi tror och hoppas att det här ska göra det lättare för mäklare att få överblick över kundkontakterna från Hemnet, förklarar han.  

Kristoffer fortsätter:
– Vi kommer att jobba vidare för att lägga till en liknande lösning på både kontorssidan och på varje individuell objektsida på Hemnet.

Så här kommer nya formuläret att fungera

1. Ny knapp

På mäklarens profilsida kommer den befintliga knappen för e-post att bytas ut mot en knapp som öppnar upp ett kontaktformulär. 

2. Välj mellan tre olika ärendetyper

När besökaren klickat på knappen kommer en ny ruta fram. Här får besökaren välja mellan tre olika ärendetyper – “Jag går i säljtankar”, “Jag vill ha köpråd” eller “Annan fråga”. 

3. Nya formuläret öppnas

När besökaren valt ärendetyp får han eller hon fylla i det nya formuläret. Här anger besökaren bland annat namn och föredragen kontaktväg, och har även möjlighet att lägga till adress, gatunummer och meddelande.  

4. Bekräftelsen visas

Besökaren får upp en bekräftelse på att meddelandet har gått iväg och att mäklaren kommer att kontakta besökaren.

5. Mäklaren får ett mejl

Så fort besökaren skickat iväg formuläret får mäklaren en sammanfattning på mejlen. Här finns alla uppgifter med som besökaren fyllde i, inklusive det specifika ärendet, så att det blir enkelt för mäklaren att se och förstå vad ärendet berör.  

Om du har några frågor om det nya kontaktformuläret, vänligen kontakta Hemnets kundservice på 0775-17 00 00 eller via support@hemnet.se