Om Hemnets ersättningsmodell för mäklarkontor

Sedan Hemnet startades 1998 har mäklarbranschen, som våra viktigaste partners, varit med och bidragit till och tagit del av vår tillväxt. När vi förändras och utvecklar vår strategi är det självklart att vi ska ha med oss mäklarbranschen på vår fortsatta resa. Därför har vi anpassat vår ersättning till mäklarkontor genom en modell som ger större vikt till de tilläggsprodukter som kommer driva Hemnets tillväxt framåt.

Innehållet i den här artikeln är endast tillgängligt för dig som är kontorschef/franchisetagare. Se frågor och svar om ersättningsmodellen.  

Sammanfattning av förändringarna som började gälla den 1 mars 2021 

Ny ersättningsmodell till mäklarkontor med tyngdpunkt på Hemnets växande tilläggsprodukter – bakgrund (läs mer)

  • Administrationsersättningen för Hemnet Bas justerades från 50 till 30%. (läs mer)
  • Provision för Hemnets tilläggsprodukter (det bostadssäljaren betalar för utöver Hemnet Bas) ökade från en fast nivå på 20% till en trappa med möjlighet till 20, 30 eller 40% provision. (läs mer)
  • 2021 är ett övergångsår där vi ökat provisionen med ytterligare 10 procentenheter över hela trappan, till 30, 40 eller 50%. För att möjliggöra fördjupning och utbildning till kontorets mäklare kring Hemnets provisionsgrundande produkter utgår även en extra ersättning under 2021 baserad på antal aktiva mäklare per kontor. (läs mer)

1. Nya ersättningsmodellen till mäklarkontor med tyngdpunkt på Hemnets växande tilläggsprodukter – bakgrund

Partnerskapet med mäklarbranschen är det viktigaste Hemnet har och vi vill förstås att det partnerskapet ska utvecklas i takt med att Hemnet gör det.

De senaste åren har Hemnet gått mot ökad valfrihet – från att bara ha haft en typ av bostadsannons till att erbjuda tilläggsprodukter som Hemnet Plus, Hemnet Premium och Raketen.

Allt fler väljer idag någon av de här produkterna, som maximerar synligheten för bostadsannonsen på Hemnet och ger effekt för både bostadssäljare och mäklare (till exempel ger Hemnet Premium upp till 55% mer trafik till annonsen än Hemnet Bas – och 30% fler leads till mäklaren).

Vi förbättrar och utvecklar produkterna löpande för att de ska bli ännu bättre, och ge ännu starkare effekt. På sikt ser vi att majoriteten av annonserna på Hemnet kommer att vara Hemnet Plus eller Hemnet Premium-annonser.

Att vi under de senaste åren successivt har ökat vårt fokus på våra tilläggsprodukter gör att vi från och med den 1 mars 2021 balanserat om vår ersättningsmodell till mäklarkontor och anpassat den till Hemnets tillväxtstrategi. Vår ambition är att ersättningen till branschen, i form av administrationsersättning och provision, under 2021 ska motsvara nivån för 2020 och därefter öka med tiden. 

Under 2021 kommer vi även öka möjligheterna att sätta mäklaren i förarsätet för sina kunders val på Hemnet. Vi arbetar med att digitalisera publiceringsflödet på Hemnet, med målet att mäklarna fortsatt ska kunna styra publiceringen av annonsen.

Samtidigt säkerställer vi att säljaren kan skriva på kundavtal, köpa och betala digitalt (med minskad administration som följd). I Kundportalen har vi under 2021 också lanserat möjligheten för fastighetsmäklare att kunna rekommendera Hemnet Plus och Premium till bostadssäljarna, för att på så sätt kunna påverka kontorets ersättning. 

Så förändras administrationsersättningen och provisionen för tilläggsprodukter

Modellen för Hemnets ersättning till mäklarkontor bygger på två delar. Dels på administrationsersättningen, som tidigare uppgick till 50% av priset för Hemnet Bas, dels på en provisionsdel motsvarande 20% av all försäljning kontoren gjorde av Hemnet Plus och Premium och tilläggsprodukter.

Från och med den 1 mars har vi ökat möjligheten till högre provision på våra annonspaket Hemnet Plus och Premium och våra tilläggsprodukter Raketen och Förnya annons, genom en ersättningstrappa med tre nivåer; 20, 30 och 40%. Samtidigt ändrade vi administrationsersättningen från 50% till 30%.

För att ha möjlighet till provision på Hemnets tilläggsprodukter behöver ditt mäklarkontor skriva på Hemnets provisionsavtal, om ni inte redan gjort det. En stor andel av landets mäklarkontor har redan signerat provisionsavtalet. Om du är osäker på om ditt kontor har gjort det kan du enkelt ta reda på om det finns ett signerat provisionsavtal, eller signera ett nytt provisionsavtal för att genast börja erhålla provision

Introduktionsbidrag och ökad provision till ditt kontor under 2021 

För att göra övergången till de nya nivåerna av administrationsersättning och provision smidigare för ditt kontor, både ekonomiskt och praktiskt, tog Hemnet fram två initiativ för 2021 (observera att ditt kontor behöver ha signerat Hemnets Provisionsavtal för tilläggsprodukter för att få tillgång till initiativen):

1. En temporärt högre procentuell provision från och med den 1 mars och under hela året. Under 2021 har vi ökat provisionsnivåerna, från 20, 30 eller 40% till 30, 40 eller 50%. Den utökade provisionen gäller från och med det datum du signerar provisionsavtalet och under resten av 2021.

2. Ett introduktionsbidrag på 2000 kr per aktiv mäklare på ditt kontor, som ersättning för den tid mäklarna förväntas investera i att ta del av introduktionsmaterial gällande Hemnets tilläggsprodukter. 

Så här fungerar ersättningsmodellen till mäklarkontoren efter den 1 mars. Administrationsersättning om 30% för Hemnet Bas, provision i tre olika nivåer baserat på försäljningen av Hemnet Plus och Premium samt introduktionsbidrag om 2000 kronor per aktiv mäklare på kontoret. 

2. Det här behöver du som kontorschef/franchisetagare göra

1. Om ditt kontor vill återförsälja Hemnets tilläggsprodukter och därmed få provision på all sådan försäljning, behöver ditt kontor teckna Hemnets Provisionsavtal för tilläggsprodukter, om ni inte redan gjort det (är du osäker på om det finns ett tecknat avtal för ditt kontor – besök Kundportalen). Provisionen kommer ni därefter att kunna självfakturera i Kundportalen kvartalsvis, precis som ni gör med administrationsersättningen.

2. För att få introduktionsbidrag för 2021 om 2000 kronor per aktiv mäklare behöver du bekräfta vilka mäklare som är aktiva för ditt kontor i Kundportalen, säkerställa att mäklarna på ditt kontor tagit till sig utbildningsmaterialet och bekräfta faktureringsuppgifter. Tänk på att du behöver teckna Hemnets Provisionsavtal under 2021 för att få ta del av introduktionsbidraget.

Se frågor och svar om ersättningsmodellen

Den här artikeln uppdaterades senast den 22 september 2021.