Frågor och svar om Hemnets ersättningsmodell

I den här artikeln hittar du en rad frågor och svar kring förändringarna i Hemnets ersättningsmodell, som slog igenom den 1 mars 2021. Om du inte hittar svaret på din fråga här, kontakta Hemnets kundservice på 0775-17 00 00 eller support@hemnet.se, så hjälper vi dig vidare.

Endast du som har länken till den här artikeln kommer åt den, samma gäller för artikeln ”Om Hemnets ersättningsmodell för mäklarkontor”.

Om provisionsmodellen

1. Hur fungerar provisionsmodellen för försäljning av tilläggsprodukter från och med den 1 mars?
Andelen Hemnet Plus och Premium-annonser som mäklarkontoret sålt under det senaste kvartalet anger hur stor provisionen på intäkterna för nästkommande självfakturering blir:

<30% ger 20% i provision
30-75% ger 30% i provision
>75%+ ger 40% i provision  

För att säkerställa att branschen får tid att ställa om till vår nya provisionsmodell ger vi under 2021 en förhöjd provision för alla tre nivåer om vars tio procentenheter, dvs. en andel mindre än 30% ger 30% i provision, 30-75% ger 40% i provision och över 75% ger 50% i provision.

Mäklarkontoret får, utöver provision på Hemnet Plus och Premium, även provision på all försäljning av Raketen och Förnya annons.

2. Kan jag löpande se vilken provision mitt kontor ligger på för att kunna se hur långt det är kvar till nästa högre nivå? Var isåfall?
Du som kontorschef kommer kunna se hur stor andel Plus och Premium annonser ditt kontor har sålt under aktuellt kvartal. Detta kommer du att hitta under Administrationsersättning & Provision i Kundportalen.

3. Vad innebär Hemnets Provisionsavtal för tilläggsprodukter?
Provisionsavtalet är ett icke-exklusivt avtal för de mäklare som väljer att återförsälja även Hemnets tilläggsprodukter. Provisionsavtalet ger mäklarkontoren rätt till provision på all försäljning av Hemnets tilläggsprodukter (Hemnet Plus, Hemnet Premium, Raketen och Förnya annons (återpublicering). I mäklarkontorets åtagande som återförsäljare ligger att ge bostadssäljarna korrekt och uppdaterad information om Hemnets tilläggsprodukter.

Provision på paket beräknas på annonsintäkter utöver kostnaden för  Hemnet Bas. Genom avtalet ges även en möjlighet för Hemnet att informera bostadssäljare om Hemnets tilläggsprodukter. Det spelar ingen roll för provisionen om kunden köper en tilläggsprodukt på eget initiativ, via mäklarens försorg eller efter kommunikation från Hemnet. För att du ska få en bättre bild av vad Provisionsavtalet innebär uppmanar vi dig att gå till Kundportalen där du själv kan läsa hela avtalet och signera det digitalt.  

4. Hur betalar Hemnet ut provisionen till mitt mäklarkontor för varje kvartal? 
Efter varje avslutat kvartal räknar vi ut var på provisionstrappan ditt kontor hamnar. Provisionen inkluderas därefter på samma självfaktura som administrationsersättningen och betalas ut på samma sätt. Det vill säga, för kontor som redan signerat provisionsavtalet kommer utbetalningarna att fortsätta fungera som tidigare.

5. Finns det någon gräns för hur många annonser kontoret behöver sälja under ett kvartal för att ta del av provisionen?
Nej, det finns inte någon nedre eller övre gräns för detta.

6 Var kan jag läsa och teckna Hemnets Provisionsavtal för tilläggsprodukter? 
Du kan läsa och teckna avtalet i Kundportalen.

Om introduktionsbidraget 

7. Hur gör jag som kontorschef/franchisetagare för att få introduktionsbidraget för mina mäklare?
1. När du tecknar provisionsavtalet kommer Hemnet att skicka ett mejl med info till den/de som står angiven/angivna som kontorschef för ditt kontor i Kundportalen, samt informera om bidraget i Kundportalen. Vi kommer också att göra ett utskick till alla som redan tidigare tecknat avtalet.

2. Från både mejlet och infon i Kundportalen kommer du till en sida i Kundportalen där du som har rollen kontorschef eller högre kan se vilka aktiva mäklare som tillhör kontoret, samt begära introduktionsbidrag för dessa mäklare. Du kan även manuellt justera vilka mäklare du vill söka bidrag för.

8. Vad är en aktiv mäklare och var kan man se detta?
– Har publicerat minst 1 annons de senaste 12 mån
– Kontorschefen kommer att kunna se samt administrera vilka mäklare som tillhör kontoret i Kundportalen
– Mäklaren kommer också själv att kunna ställa in sitt primära kontor i Kundportalen. Se till att alla dina mäklare har uppdatera till rätt kontor innan du gör en förfrågan om utbetalning. 

9. Kan jag göra en till självfaktura om jag får en eller fler mäklare som börjar på kontoret efter att jag skickat in självfakturan?
Nej, du kan endast göra en självfaktura för de mäklare som jobbar som är aktiva på ditt kontor just nu.

10. Behöver jag betala tillbaka den summan jag fått utbetalat om en mäklare slutar hos mig under året?
Nej, du kommer inte behöva betala tillbaka introduktionsbidraget för någon som slutar eller av någon annan anledning är frånvarande från arbetet.  

Om övrigt

11. Hur fungerar Hemnets tilläggsprodukter (Hemnet Plus, Hemnet Premium, Raketen och Förnya annons)?
Vi rekommenderar att du besöker “Paket & produkter” i Kundportalen, där vi samlat all info om Hemnets tilläggsprodukter. Vid ytterligare frågor är du välkommen att kontakta Hemnets kundservice. 

Den här artikeln uppdaterades senast den 22 september 2021.