Kommande på Hemnet – din vän på en tuffare marknad

I en tuffare marknad är kommande-annonser på Hemnet ett av många bra verktyg du som fastighetsmäklare kan testa. Bostäder som ligger ute som kommande får fler besök och säljs snabbare än bostäder som inte legat som kommande. Kostnaden för en kommande-annons ingår dessutom när du köper en till salu-annons. Nu har vi även förbättrat prismodellen och justerat priserna för kommande- och till salu-annonser som listas utan utgångspris! 

När din annons ligger som kommande på Hemnet betyder det, precis som namnet antyder, att den inte är till salu riktigt än. Du anger själv vilken status din bostadsannons ska ha när du publicerar den via ditt mäklarsystem.

Att publicera dina annonser som kommande på Hemnet kan vara ett av många verktyg du kan ta till på den tuffare bostadsmarknaden som vi just nu befinner oss i, med större utbud, högre räntor, ökande inflation och skenande energikostnader.
 
Här är fem starka anledningar till varför det är bra att jobba med kommande!

Alla kommande-annonser på Hemnet hamnar under en egen flik.

1. Kommande ingår kostnadsfritt i till salu

När säljaren ska publicera sin Hemnet Bas-, Plus- eller Premium-annons på Hemnet kan du som mäklare välja att lägga ut annonsen som kommande istället för som till salu. Detta betalar inte säljaren något extra för. Kommande ingår alltså kostnadsfritt i till salu-kostnaden.

Och om du publicerar annonser som kommande utan utgångspris kommer du att gilla det här – från och med oktober har vi ändrat prismodellen så att säljaren får en kostnad som går mer i linje med kostnaden för bostäder med utgångspris. Läs mer om det i den här artikeln

2. När bostadsannonsen blir till salu hamnar den högst upp i resultatlistan igen, under till salu-fliken, med nollställd statistik

När annonsen är kommande ligger den under “Kommande”-fliken på Hemnet, i en egen resultatlista. När du sen gör om kommande-annonsen som till salu, nollställs antal besök och dagar på Hemnet börjar räknas. Annonsen hamnar också högst upp i resultatlistan för till salu-annonser – på samma sätt som om den blivit till salu direkt, utan att först ha varit kommande.

TIPS: Om du verkligen vill få din annons att se ny ut när den blir till salu, byt gärna förstabilden!  

3. Få fler besök till bostadsannonsen

Försäljningsdata för 2022 visar att de annonser som först varit kommande innan de blir till salu i snitt får 12% fler visningar per dag när de är till salu, jämfört med de till salu-annonser som inte först ligger ute som kommande.

4. Öka chanserna att få din bostad såld … 

De annonser som varit kommande innan de publiceras som till salu säljs i högre utsträckning än de annonser som inte varit kommande. Under 2022 (jan-sep) har 86% av bostäderna som varit både kommande och till salu sålts, att jämföra med 80% av de annonser som bara varit till salu.

5. … och sälj din bostad snabbare

Säljdata från Hemnet visar att de annonser som först legat som kommande innan de blivit till salu i genomsnitt ligger 4 dagar kortare som till salu, än de som inte har varit kommande först.