Så kan du som fastighetsmäklare ta hjälp av Hemnet för att stärka din affär 

Höstens bostadsmarknad är extraordinär. Vi ser längre försäljningstider och säljare och köpare som fortsätter att ha det svårare än tidigare att mötas. Men hur kan du som fastighetsmäklare ta hjälp av Hemnet under rådande läge? Vi har samlat fyra tips om hur du kan dra nytta av Sveriges största bostadsplattform!

Till Hemnet kommer majoriteten av bostadssäljare, köpare och fastighetsmäklare. Tillsammans summerar det upp till runt 54 miljoner besök i månaden till våra olika plattformar (besök i genomsnitt mellan september 2021 till september 2022), samtidigt som 9 av 10 bostäder som säljs i Sverige varje år annonseras på Hemnet. Med andra ord samlar vi typ hela Sveriges bostadsmarknad på ett och samma ställe! 

När marknaden förändras och det blir svårare att matcha bostadssäljare och köpare kan det vara bra att tänka på hur du bäst kan använda Hemnets produkter, tjänster och enorma trafik för att öka dina chanser till bättre bostadsaffärer. Här är fyra tips! 

1. Majoriteten av bostadssäljarna vill hitta sin mäklare via Hemnet. Marknadsför dig själv med Hemnets mäklarsök och hitta nya kunder! 

När vi frågar våra besökare om var de vänder sig för att hitta en fastighetsmäklare när de ska sälja sin bostad, visar vår undersökning att förstahandsvalet landar på Hemnet. Därför har vi nu tagit fram ett mäklarsök, där besökaren enkelt kan hitta alla mäklare i Sverige som sålt bostäder i besökarens aktuella sökområde.

Här kan du som fastighetsmäklare bygga ditt varumärke, synas bättre för Sveriges mest relevanta och bostadsintresserade publik och hitta nya, potentiella kunder och affärer.

Gå till Kundportalen för att läsa mer om tjänsten och för att komma igång! Syns mer för säljare kostar bara 150 kronor per publicerad annons och tjänsten har ingen bindningstid. 

2. Använd Hemnet Premium och förnya annonsen kostnadsfritt – ett obegränsat antal gånger

Din bostadssäljare kan välja mellan tre olika annonspaket på Hemnet: Hemnet Bas, Plus eller Premium. Ju större annonspaket desto större synlighet och Hemnet Premium ger överlägset störst synlighet av de tre paketen.

Men synligheten är inte allt. Vid köp av Hemnet Premium (inom sju dagar från publiceringsdatumet) ingår nämligen även kostnadsfri förnyelse av annonsen, vilket är en trygghet om din försäljning tar längre tid än väntat. Annonsen får då en andra chans utan att säljaren behöver betala annonskostnaden igen. Du kan förnya annonsen ett obegränsat antal gånger.

I Kundportalen hittar du mer information om Hemnets annonspaket. Tänk på att du här enkelt kan rekommendera annonspaket till din säljare, när du godkänner säljaruppgifterna. Har ditt kontor provisionsavtal får ni dessutom provision på upp till 40% på alla hemnet Plus och Premium, Raketen och förnyelse som dina säljare köper. 

3. Öka dina chanser till lyckade försäljningar med kommande på Hemnet 

I synnerhet på en tuffare bostadsmarknad kan det vara en bra idé för dig att lägga ut bostaden som en kommande-annons. Det är ett gyllene tillfälle att testa marknaden, bygga intresse och samla intresseanmälningar till bostaden.

Kom ihåg att när säljaren betalar till salu-annonsen ingår det kostnadsfritt att först ha annonsen som kommande! 

Vi kan även dra tre viktiga och intressanta slutsatser om kommande från färsk Hemnet-statistik. Jämfört med till salu-annonser som inte legat som kommande, ser vi att  till salu-annonser som först legat som kommande: 1) får mer trafik per dag, 2) har större chanser att bli sålda och 3) i genomsnitt säljs snabbare. Kolla gärna in den här artikeln som förklarar mer om de nya kommande-rönen!   

4. Sist men inte minst: 19 gånger fler besök till bostadsannonsen

Genom att annonsera på Hemnet ger du dig själv och dina kunder marknadens absolut bästa förutsättningar att marknadsföra din bostad och synas för en relevant trafik.

En undersökning som under tre veckor i september jämförde trafiken till bostadsannonser på Hemnet, med bostadsannonser hos nummer två på marknaden, konstaterade att varje annons på Hemnet i snitt har 19 gånger så många besök. 300 besök hos nummer två, ger alltså i genomsnitt 5700 besök till bostadsannonsen på Hemnet. Datan är baserad på annonser från de nio största mäklarkedjorna.