Uppdaterat Annonsavtal (Hemnet Bas) fr.o.m. 1 november

Från och med 1 november 2022 gäller ny version av Annonsavtalet (Hemnet Bas). Framförallt är det konsumentens (bostadssäljarenes) rättigheter och Hemnets villkor som tydliggjorts.

Annonsavtalet för Hemnet Bas styr Hemnets och bostadssäljarens rättigheter och skyldigheter i samband med annonseringen. Det uppdaterade Annonsavtalet, som alltså gäller från och med den 1 november 2022, hittar du i Kundportalen, under ”Avtal & publiceringsregler”.

Här är en sammanfattning av ändringarna som gjorts


Språk
Formatjustering, förenklade definitioner och kortare formuleringar.

Pris
Pris- och betalningsavsnittet har flyttats upp i nummerordningen för att lyfta informationen om Hemnets dynamiska prissättningsmodell. Vidare har förtydligats att det i priskalkylatorn framgår hur länge pris garanteras, att det slutliga priset alltid framgår i samband med betalning, samt att konsumenter inte påverkas av prisförändringar som sker efter att köpet fullgjorts.

Även lagt till att pris som baseras på värderingsdata uppdateras kontinuerligt utifrån tillgänglig data, och kan därför bara garanteras den tid som framgår i priskalkylatorn.

Betalning
Förtydligat att om ett aktivt val av betalningsalternativ inte gjorts inom 7 dagar kan Hemnet istället skicka en faktura.

Ångerrätt
Förtydligat att ångerrätten om 14 dagar upphör vid annonsens publicering eller när övriga tjänster fullgjorts. Lagt till länk till Konsumentverkets ångerblankett som kan användas.

Ansvar
Lagt till att Hemnet inte ansvarar för fel eller försening som beror på hinder utanför vår kontroll som vi inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid ingående av avtalet eller vars följder vi inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Ändring av tjänsterna/villkoren
Lagt till Hemnets rätt att ändra Tjänsten och innehållet däri om Hemnet har giltigt skäl samt det sker utan kostnad för säljaren.

Giltigt skäl finns om ändringen förbättrar användarupplevelsen av Tjänsten/Hemnets Kanaler, vid anpassning till ny teknisk miljö, legala krav, ökat antal användare eller andra viktiga operativa, tekniska eller verksamhetsmässiga skäl. Hemnet informerar om ändringar i enlighet med lag.

Om ändringen försämrar nyttan av Tjänsten i mer än obetydlig utsträckning kan säljaren säga upp Avtalet med omedelbar verkan (dock inte om denne utan extra kostnad kan behålla Tjänsten utan ändring och i felfritt skick). Uppsägning ska ske inom 30 dagar från informationen togs emot eller ändringen genomfördes.

GDPR
Förtydligat innebörden av Hemnets utgivningsbevis.

Tvistelösning
Lagt till information om möjligheten att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden vid tvist, inkl. Kontaktuppgifter, samt att möjlighet finns att klaga via EU:s webbaserade tjänst för tvistlösning. Även förtydligat skiljedomsförfarandet, med Stockholm som säte och svenska som språk.

Kontaktuppgifter
Hemnets nya postadress fr.o.m. 1 februari 2023 har även angetts, samt uppdaterat tel.nr. till Hemnets kundservice.