Så visar du bäst dina bilder på Hemnet

I januari ändrade Hemnet utseende på Hemnet Bas, för att ge bilderna mer fokus. Förändringen gjorde att bilderna numera beskärs annorlunda. Här kommer några tips för hur du ska tänka för att få dina bilder att se så bra som möjligt ut på Hemnet.

Bas-annonsen i resultatsidan är utformad för att kunna rymma relevant information för Hemnets besökare, till exempel om balkong, hiss, uteplats, tillträdesdatum för nyproduktion och så vidare. I utseendet har även bilderna större utrymme på resultatsidan, med mellan 200-400% större bildyta, beroende på om besökaren går in via desktop eller mobila enheter.

I utseendet beskärs bilderna och för att dina bilder ska bli så bra som möjligt på Hemnet kommer här ett par tips:

1. Ju större desto bättre 

För att dina bilder ska se så bra ut som möjligt i olika enheter rekommenderar vi ett så stort format (hög upplösning) som möjligt. Dock minst 1024 pixlar i bredd för liggande bilder och minst 1024 pixlar i höjd för stående bilder. 

2. Håll fokus i mitten

På Hemnet visas bilderna på objektsidan i bildförhållandet 3:2. Det betyder kort och gott att att bilden är en tredjedel bredare än vad den är hög. På resultatsidan kan förhållandet variera beroende på storleken på webbläsarfönstret och användarens skärmstorlek.

I exempelbilden nedan är den ungefärliga ytan som alltid kommer att synas i resultatlistan markerad, med hänsyn till olika storlekar på webbläsarfönstret (från små skärmar till stora). Tänk alltså på att alltid ha det huvudsakliga motivet i mitten av bilden som ska visas i resultatlistan.

För alla övriga bilder i bildsnurran, som först syns inne på objektsidan, spelar det mindre roll eftersom de alltid visas i full skala. Med Hemnet Plus och Hemnet Premium, som ger större bilder i resultatlistan, beskärs bilderna endast marginellt på desktop och något mer i mobila enheter (som mest 10% på höjden, men inte i sidled).