Så använder du Hemnet för att hjälpa dina bostadssäljare 

Inflation, stigande räntor och höga energikostnader gör att bostadsaffärerna är färre och försäljningsprocesserna längre. Men det finns knep och verktyg du kan ta till på Hemnet för att hjälpa dina säljare och öka chanserna till en lyckad försäljning!    

Räntehöjningar och osäkerheter kring makroekonomin innebär fortsatt utmaningar för bostadsmarknaden. Men det finns saker du som mäklare kan göra på Hemnet för att hjälpa dina säljare att få till lyckade försäljningar. Här är fem konkreta tips! 

1. Lägg ut dina annonser som kommande och få tre stora fördelar

Vi ser hur allt fler mäklare väljer att publicera bostadsannonser som kommande på Hemnet. Missa inte fördelarna med att först publicera bostaden som kommande, istället för att lägga ut den till försäljning direkt: 

  • Annonser som först varit kommande innan de blir till salu får i snitt 12% fler visningar per dag när de sedan är till salu.
  • Annonser som varit kommande innan de publiceras som till salu blir i högre utsträckning sålda – under 2022 (jan-sep) har 86% av bostäderna som varit både kommande och till salu sålts, att jämföra med 80% av de annonser som bara varit till salu.
  • Säljdata från Hemnet visar att de annonser som först legat som kommande innan de blivit till salu i genomsnitt ligger 4 dagar kortare som till salu, än de som inte först varit kommande. 

2. Förnya annonsen – utan att avpublicera

När du förnyar annonsen på Hemnet hamnar den högst upp i resultatlistan med nollställd statistik, och får massor av nya ögon på sig. Den nya väntetiden för att kunna förnya en annons har nyligen ändrats till 30 dagar, räknat från första publiceringsdatum som till salu på Hemnet.

Det gör att du nu kan förnya annonsen tidigare än du kunnat förut – och att du som fastighetsmäklare nu helt slipper plocka ner din annons från Hemnet! 

Att dina annonser ligger kvar på Hemnet utan avbrott gör att dina annonser fortsätter generera intresse och attrahera spekulanter. Samtidigt kommer du som mäklare att kunna synas och marknadsföra både dig själv och ditt kontor. 

3. Rekommendera Hemnet Premium – få kostnadsfri förnyelse

Två av tre säljare går på sin fastighetsmäklares rekommendation när det gäller val av paket. Med största annonspaketet Hemnet Premium ger du dina säljare bästa möjliga förutsättningar att lyckas på Hemnet.

Men synligheten är inte allt! Vid köp av Hemnet Premium (inom sju dagar från publiceringsdatumet) ingår nämligen även kostnadsfri förnyelse av annonsen, vilket är en stor trygghet om din försäljning tar längre tid än väntat.

Annonsen får då en andra chans utan att säljaren behöver betala annonskostnaden igen – och du kan förnya annonsen ett obegränsat antal gånger!

Genom att Rekommendera Hemnet Premium tjänar du dessutom in provision till ditt kontor (förutsatt att kontoret har ett Provisionsavtal med Hemnet). 

4. Jobba med text och bild i annonsen

Bilder på Hemnet är förstås viktiga och en bra bild som sticker ut i resultatlistan är inte heller att underskatta.

Kolla gärna på vilka bilder konkurrenterna använder och testa dig fram till vad som funkar bäst för att sticka ut. (Tänk på att dina bilder ser överlägset bäst ut i resultatlistan med Hemnet Plus och Premium.)

Samma sak gäller för dina texter. Objektbeskrivningen på Hemnet ger dig en möjlighet att inte bara beskriva bostaden, utan faktiskt sälja in både den och det nya livet som köparen kommer att få i bostaden. På Nyheter för mäklare hittar du fler tips och råd om hur du bör tänka kring dina texter.

5. Använd Raketen och Mäklartipset 

Både Raketen och Mäklartipset är bra tilläggsprodukter som boostar dina objekt under en begränsad period. Visste du att objekt på Mäklartipset i snitt får 50% fler besök per dag? Och att Raketen ökar antalet visningar under tiden den är aktiv med i snitt mellan 50% och 100% beroende på område?

Tänk också på att alla annonskostnader i samband med försäljningen, även kostnader för tilläggsprodukter, i regel är avdragsgilla för bostadssäljaren. 

Lycka till med försäljningarna!