“Hemnet Premium presterar ännu bättre än vi vågade hoppas”

Hemnet Premium

Med fler besök till Hemnetannonsen ökar också chanserna till fler budgivare och högre slutpriser. Därför har Hemnet tagit fram marknadsföringspaketet Hemnet Premium. På kort tid har produkten börjat leverera långt över förväntan – med i snitt så många som  1 500 relevanta, extra besök till annonsen.

Hemnet Premium är marknadsföringspaketet som låter säljare synas för mängder med relevanta personer på sociala nätverk och på en lång rad sajter utanför Hemnet.

Noa Julin är Product Manager på Hemnet och har varit med i utvecklingen av  Hemnet Premium. Han berättar:
– En vanlig bannerkampanj får oftast runt 0,2% klick och det anses godkänt. Men med Hemnet Premium klickar i snitt 5% av alla som ser annonsen, vilket i snitt ger ger i snitt 1 500 extra besök. Det är faktiskt ännu bättre än vi vågade hoppas.

Varför tror du att Hemnet Premium presterar så bra?
– Produkten baseras på vår egen unika data och visas enbart för de mest relevanta besökarna. Har man visat intresse för en viss sorts bostad på Hemnet hamnar man alltså i målgruppen som kan få se annonsen. Produkten är precis lanserad så vi kommer att fortsätta förbättra den framåt.

Tjänar mäklaren något på att säljaren köper Hemnet Premium?
– Vi har valt att ta med mäklarens namn och bild samt kontorets logotyp i annonserna, för att hjälpa både mäklaren och kontoret att bygga sitt varumärke. Eftersom varje annons kopplad till Hemnet Premium i snitt ger 30 000 exponeringar för relevanta bostadssökare, blir det även en väldigt bra och prisvärd marknadsföringsprodukt för mäklaren.  

Kan mäklaren också köpa Hemnet Premium?
– Produkten är utformad för att säljaren ska köpa den på egen hand, så att mäklaren ska slippa ta kostnaden. Men den går även att köpas av mäklaren, dels via Säljkollen och dels via objektannonsen. 

av Magnus Ekbladh