Syns mer för säljare är en ny abonnemangstjänst för mäklarkontor med Hemnet Business-abonnemang. I tjänsten ingår större kort för mäklare, med mer info, i listan på mäklarsidan, samt namn och bild för alla kontorets mäklare på samtliga av Hemnets slutprissidor. Slutprissidorna har varje månad drygt 6,6 miljoner sidvisningar och vi vet att många besöker Hemnets slutpriser just för att hitta en lokal expert att sälja med.
Den nya tjänsten lanserades så sent som den 1 juni. Bara två veckor senare har redan såväl fristående kontor som kontor hos stora kedjor valt att teckna upp sig, från Malmö i söder till Hemavan i norr. Ett av dessa är MOHV Norrtälje, där Matilda Tengheden är fastighetsmäklare och franchisetagare.
Hej Matilda! Hur fick du först höra talas om Syns mer för säljare?
– Jag hade möte med en av era säljare gällande en annonskampanj, det var nog samma dag som tjänsten släpptes. Då berättade hon om den.
Vad var ditt första intrycket av tjänsten?
– Jag tyckte det lät bra! Det är klart man vill att sina mäklare ska synas så mycket som möjligt. Och vi vet att många tittar på slutpriserna på Hemnet. Alla kan ju publicera bostäder till vilka priser som helst men det är ju slutpriserna som man kan gå på, det är de priserna som blir de marknadsmässiga.
Jag vill visa för våra mäklare att vi har fokus på att marknadsföra dem
Du var ganska snabb på att teckna Syns mer för säljare ditt kontor, hur kom du fram till det beslutet?
– Jag gillade tanken och bollade idén med mina mäklare. Vi jobbar främst med leads som vi genererar på egen hand, istället för att köpa dem. Därför vill jag visa för mina mäklare att vi har fokus på att marknadsföra dem. Jag tycker mäklarna ska få visa upp sig mer när de gjort ett bra jobb – det är nästan min skyldighet som franchisetagare att låta dem göra det. Sen tycker jag alltid det är kul att vara snabb på bollen, att testa nya produkter och sätt att synas. Man vill ju inte vara den som väljer bort nåt som kanske ger jättemycket effekt!
Syns mer för säljare kostar 150 kronor per publicerad annons, vad tycker du om den prislappen?
– Jag tycker absolut att priset är rimligt, om man jämför med vad till exempel en efterlapp kostar och ger. En efterlapp skickar du ut på måfå, utan att veta vem mottagaren är, eller om de ens går i säljtankar. Det betyder att det blir ett stort bortfall. Men om jag marknadsför där jag vet att människor aktivt letar efter slutpriser och mäklare att sälja med, då har jag en mer relevant målgrupp. Det gör att jag får mer valuta för varje krona som jag spenderar.
Vad tror du effekten kan bli av att synas mer på Hemnet på det här sättet?
– När mäklaren syns på flera ställen med namn och bild tror jag det kommer bli lättare för besökare att minnas den specifika mäklaren. Om man bygger upp en större kännedom och närvaro på Hemnet är mäklaren förhoppningsvis top of mind när det är dags att sälja.