Den 1 juli uppdaterade vi ersättningen från Hemnet till mäklarbranschen, något vi informerat om tidigare under våren.
I den här artikeln har vi samlat all information du som driver ett mäklarkontor kan ha nytta av att känna till, i samband med justeringen av ersättningsmodellen.
Men först – vad är det som förändrats nu igen?
1. Den rörliga administrationsersättningen (tidigare motsvarande 30% av Hemnet Bas) blev till en fast ersättning på 600 kr.
2. Provisionsnivån beror nu på andelen sålda Hemnet Plus och Premium, som även föregåtts av en rekommendation i Kundportalen. Att inte glömma rekommendationen när man pratat med sin kund om Hemnets paket blir alltså viktigt för att maximera provisionen.
Under våren har vi säkerställt att fler säljare kan se mäklarens rekommendation genom uppdateringar i köpflödet på Hemnet, och kan även konstatera att en bra bit över hälften av alla mäklare rekommenderar redan idag. (Läs här om du vill veta mer om hur rekommendationen fungerar).
3. Vi behåller “provisionstrappan”, men har adderat två nivåer så att det blir lättare att nå nästa steg.
4. Provisionen beräknas kvartalsvis på all försäljning av Hemnets produkter som kontoret gör mot bostadssäljare (till skillnad från idag, då provisionen endast beräknas på försäljningen av Hemnets tilläggsprodukter).
Om du vill uppdatera dig mer om detaljerna i ersättningsmodellen kan du dels titta på det webinarie vi sände tidigare i vår, eller se och ladda ner detta material som sammanfattar förändringen.
Viktigt med signerat provisionsavtal
Den fasta administrationsersättningen om 600 kronor per publicerad annons får ni även utan ett provisionsavtal. Men all provision regleras av avtalet. Säkerställ därför att ditt kontor har ett signerat provisionsavtal. Skulle sitt kontor sakna ett kan ni enkelt signera det i Kundportalen. Ni börjar då samla provision från stunden då ni signerade avtalet.
Håll koll på er provisionsnivå med ny dashboard i Kundportalen
Håll enkelt koll på var ditt kontor befinner sig i provisionstrappan med vår nya dashboard för kontorschefer som du också hittar i Kundportalen. Här ser du till exempel vilken provisionsnivå ni ligger på just nu, er aktuella och tidigare ersättning, och mer.
Från och med september 2024 kan du som kontorschef få ännu mer insikter i din dashboard. För varje individuell mäklare har vi nämligen lagt till: adressen för varje enskilt objekt, om och vad mäklaren rekommenderat och i så fall vilket annonspaket, samt om säljaren gått på mäklarens rekommendation eller inte. Det gör att du lättare får överblick över hur dina mäklare jobbar med rekommendationer – vilket är direkt påverkande på ditt kontors provision!
Nytt infomaterial klart!
För att göra det enklare för säljarna att förstå, och för mäklarna att rekommendera och förklara, Hemnets annonspaket har vi tagit fram en ny folder som beskriver våra olika annonseringsmöjligheter. Foldern finns även tillgänglig för nedladdning i Kundportalen, kallat ”Hemnets produkter för bostadssäljare (2024-06-27)”.
På tal om införsäljningsmaterial vill vi även passa på att slå ett slag för den översikt vi tagit fram som enkelt förklarar för kunder hur de köper och betalar sin annons på Hemnet. (Du hittar den också i Kundportalen, kallad ”Infoblad – Köp av annonspaket”). Dela gärna materialet med mäklarna på ditt kontor! (Har du feedback om vårt material till bostadssäljarna, kontakta oss gärna på magnus.ekbladh@hemnet.se.)
Vi hoppas på en smidig övergång för er till den uppdaterade modellen, men har du några frågor eller funderingar så tveka inte att kontakta kundservice på support@hemnet.se!