Hur ger jag fler personer tillgång till Säljkollen?

En av de vanligaste frågorna till Hemnets kundservice från mäklare är: “Hur ger jag fler personer tillgång till Säljkollen för samma bostad?”. Så här gör du! 

Säljkollen är det enklaste sättet för bostadssäljare att se hur deras annons på Hemnet presterar. Men hur får säljaren tillgång till Säljkollen? Och kan mer än en person få tillgång Säljkollen för samma bostad? Vi ska göra vårt bästa för att svara på de frågorna.  

Så får säljaren tillgång till Säljkollen

Din säljare loggar in på Säljkollen via länk. Länken finns med i bekräftelsen på att annonsen är publicerad, som säljaren får på mejl. Om mejlet hamnat i säljarens skräpkorg eller kommit bort kan du som mäklare också komma åt den här länken och skicka ut den på nytt till säljaren via Hemnets Kundportal. Då gör du så här:

1. Logga in i Kundportalen (portal.hemnet.se).

2. Leta upp den aktuella annonsen under “Mina bostadsannonser”.

3. Gå till “Säljarinformation” i menyn.

4. Scrolla ner och kopiera länken genom att klicka på “Kopiera webbadress”.

5. Klistra in och skicka vidare länken till säljaren. Klart!

Du kan också klicka på “Visa Säljkollen” för att själv komma åt Säljkollen för respektive annons. 

Ge flera personer tillgång till samma Säljkollen

Vi har idag ingen begränsning på hur många som kan komma åt Säljkollen för en och samma annons. Så om du vill ge flera personer tillgång till samma Säljkollen går det jättebra att bara dela den ursprungliga länk till Säljkollen. Länken är nämligen inte knuten till ett enskilt konto på Hemnet.

När säljaren klickar på länken till Säljkollen kommer de direkt in på den sidan. De behöver alltså inte registrera sin mejladress eller logga in på något sätt. Om säljaren har Hemnet-appen kommer Säljkollen att sparas under “Min bostad”. 

Exempel på hur Säljkollen för en bostad kan se ut.

Vad betyder siffrorna i Säljkollen?

Säljkollen är en sida med mer detaljerad besöksstatistik, där såväl du som mäklare som din säljare kan följa intresset för bostaden, i sex olika punkter.

1. Besök
Här visas hur många som har besökt annonsen, dag för dag. Vi räknar unika besökare, så att det blir lätt att se hur bra annonsen presterar.

2. Sparat annonsen
Här ser du hur många inloggade användare som har sparat din annons på sitt konto.

3. Bevakar slutpriset
Det här avser besökare som är intresserade av att veta vad slutpriset kan bli för bostaden. Vi delar endast med oss av slutpriset med ditt godkännande.

4. Sparat visningstiden
Här ser du hur många som har sparat visningstiderna som du laddat upp på din annons. (Det är inte säkert att alla som sparat visningstiden också har anmält sig till visningen).

5. Besökt mäklarsidan
Antal gånger som besökare har klickat på ”Läs mer hos mäklaren” eller ”Alla bilder”-knappen.

6. Visat mäklarens kontaktuppgifter
Antal gånger besökare klickat för att visa din e-postadress eller ditt telefonnummer i din annons. Ett klick betyder inte nödvändigtvis genomförd kontakt.