Med Hemnets dryga 15 miljoner besök varje vecka har vi en fantastisk möjlighet att sammanföra mäklarföretag och fastighetsmäklare med bostadssäljare och nya affärer.
Därför har vi i början av juni lanserat profilsidor för mäklare – en ny möjlighet för mäklarkontor och fastighetsmäklare att marknadsföra sig på Hemnet och för våra besökare att få mer information om mäklarkontor och fastighetsmäklare. Profilsidorna ger besökaren möjlighet att se andra Kommande- och till salu-annonser mäklaren har ute just nu på Hemnet, samt vilka bostäder med Hemnet-annonser som mäklaren tidigare sålt (som rapporterats in med publika slutpriser).
På så sätt ger vi Hemnets besökare mer information kring mäklarens aktivitet på den lokala marknaden – och förhoppningsvis extra trafik till de övriga annonser som en enskild mäklare har ute på Hemnet.
Profilsidan har även en tydlig koppling mellan den enskilde fastighetsmäklaren och det kontor och varumärke som mäklaren representerar, genom en central exponering av kontorets namn och bolagets logotyp.
Hur fungerar profilsidor för mäklare?
Fastighetsmäklare på mäklarkontor som varit aktiva på Hemnet sedan oktober 2020 (se stycket “Frågor och svar om profilsidor för mäklare” längre ner för kriterier och undantag) har automatiskt fått en egen profilsida.
Besökare kommer till profilsidorna genom att klicka på mäklarens namn i kontaktkortet i annonsen (för webb) eller genom att klicka var som helst på mäklarens kontaktkort (för app).
Profilsidorna lanserades den 9 juni (direkt till webb och via en ny uppdatering till apparna). Sidorna som lanserats är en första version och vi kommer löpande att se över och utveckla funktionaliteten. Framåt kommer vi även att jobba vidare med att förbättra profilsidor för mäklarkontor.
Om du har några förslag på hur vi skulle kunna förbättra profilsidorna, tveka inte att höra av dig till oss på feedback@hemnet.se!
Det här innehåller profilsidorna
Varje profilsida för mäklare innehåller framförallt kontaktuppgifter och olika annonstyper:
- Mäklarkontorets logotyp.
- Mäklarkontorets namn.
- Mäklarens bild.
- Mäklarens namn.
- Mäklarens kontaktuppgifter (telefon, mejl och sms om valt).
- De fyra senaste publicerade till salu-annonserna på Hemnet plus länk för att se alla aktuella till salu-annonser (app) resp. de fyra senaste publicerade till salu-annonserna (webb).
- De fyra senaste publicerade Kommande-annonserna på Hemnet plus länk för att se alla aktuella Kommande-annonser (app) resp. de fyra senaste publicerade Kommande-annonserna (webb).
- Alla sålda-annonser på Hemnet med inrapporterade, publika slutpriser (app) resp. de 10 senaste sålda-annonserna med inrapporterade slutpriser (webb).
Om mäklaren inte har några aktuella till salu- eller Kommande-annonser alls är ytan där dessa normalt skulle visats tom. Alla annonser hämtas in automatiskt, vilket betyder att det varken finns något behov av administration för mäklaren eller mäklarkontoret.
Frågor och svar om profilsidor för mäklare
1. Kan jag som mäklare eller mitt mäklarkontor redigera innehållet på profilsidorna?
Du som mäklare kan ändra din profilbild samt telefonnummer i Kundportalen under “Profil & inställningar” och “Min profil”. Mäklarkontoret kan också ladda upp/byta ut sin logotyp i Kundportalen, men detta påverkar i så fall samtliga av kontorets profilsidor för mäklare. De bostäder som syns på profilen hämtas automatiskt och är inget du som mäklare i nuläget behöver justera.
2. Finns det några undantag för när personer som publicerar bostadsannonser på Hemnet inte automatiskt får en profilsida?
Ja, följande:
- Om personen som står som ansvarig i annonsen på Hemnet inte är fastighetsmäklare på ett mäklarföretag.
- Om en mäklare på ett mäklarföretag inte publicerat/uppdaterat en bostadsannons på Hemnet (Kommande eller till salu) efter den 28 september 2020.
- Om den som publicerat annonsen tillhör ett företag som inte har ansvariga mäklare i annonserna, med personliga, individuella mejladresser.
3. Hur gör jag om jag som mäklare inte fått en profilsida och vill ha en?
Om du inte fått en profilsida men anser att du bör ha en så kan du kontakta vår kundservice (via 0775-17 00 00 eller support@hemnet.se) för att se om du kan få en profilsida. För nya mäklare kommer det framåt att skapas en profilsida så fort de publicerar/ändrar sin första annons.
4. Vad är ett “primärt kontor” och hur ändrar jag som mäklare vilket primära kontor jag tillhör?
Det primära kontoret är helt enkelt det mäklarkontor som du främst är aktiv inom/publicerar annonser för. Det är det primära kontorets namn och logotyp som visas på din profilsida. Du ändrar vilket primärt kontor du vill tillhöra genom att logga in i Kundportalen, klicka på “Profil & inställningar” och “Kontor & roller”. På sidan har du en rullista där du kan välja vilket kontor som är ditt primära. Klicka på “Spara” när du gjort ditt val.
5. Vad behövs för att mina sålda objekt ska visas med slutpriser på min profilsida?
Ditt mäklarkontor behöver ha ett slutprisavtal (kontakta vår kundservice om ni saknar ett sådant). Därefter behöver du rapportera in sålda bostäder med annonser som publicerats på Hemnet, med publika slutpriser.
6. Kan jag som kontorschef ta bort profilsidor för mina anställda eller välja vilka av mina anställda som ska ha profilsidor?
Nej, inte i nuläget. Vi ser profilsidor som en bra möjlighet för mäklarkontor och fastighetsmäklare att marknadsföra sig på Hemnet och för våra besökare att få mer information om mäklarkontor och fastighetsmäklare.
7. Vad händer med försäljningsdatan på profilsidan om jag som mäklare byter arbetsgivare?
Mäklarens försäljningar och historik hänger ihop med mäklarkontoret. Det betyder att om du slutar på ett kontor och din behörighet uppdateras i Kundportalen, följer statistiken inte med dig utan stannar med kontoret. Så fort du publicerar Kommande- och till salu-annonser för ditt nya kontor, och rapporterar in nya försäljningar med publika slutpriser, kommer dessa att synas på din profilsida.
8. Vad händer i nästa steg med utvecklingen av profilsidor?
Profilsidor för mäklare ser vi som ett viktigt steg i vår ambition att både hjälpa våra besökare att få överblick och hitta slutpriser och att ge mäklare/mäklarekontor ännu bättre möjligheter att marknadsföra sig på Hemnet. Vi kommer därför att jobba vidare med att förbättra profilsidorna ytterligare. Parallellt kommer vi även att se över hur vi kan förbättra de befintliga profilsidorna för mäklarkontor.
Om du har några övriga frågor om profilsidorna är du som vanligt varmt välkommen att kontakta vår support på 0775-17 00 00 eller support@hemnet.se.
Artikeln uppdaterades senast den 24 juni 2021.