Bas-annonsen i resultatsidan är utformad för att kunna rymma relevant information för Hemnets besökare, till exempel om balkong, hiss, uteplats, tillträdesdatum för nyproduktion och så vidare. I utseendet har även bilderna större utrymme på resultatsidan, med mellan 200-400% större bildyta, beroende på om besökaren går in via desktop eller mobila enheter.
I utseendet beskärs bilderna och för att dina bilder ska bli så bra som möjligt på Hemnet kommer här ett par tips:
1. Ju större desto bättre
För att dina bilder ska se så bra ut som möjligt i olika enheter rekommenderar vi ett så stort format (hög upplösning) som möjligt. Dock minst 1024 pixlar i bredd för liggande bilder och minst 1024 pixlar i höjd för stående bilder.
2. Håll fokus i mitten
På Hemnet visas bilderna på objektsidan i bildförhållandet 3:2. Det betyder kort och gott att att bilden är en tredjedel bredare än vad den är hög. På resultatsidan kan förhållandet variera beroende på storleken på webbläsarfönstret och användarens skärmstorlek.
I exempelbilden nedan är den ungefärliga ytan som alltid kommer att synas i resultatlistan markerad, med hänsyn till olika storlekar på webbläsarfönstret (från små skärmar till stora). Tänk alltså på att alltid ha det huvudsakliga motivet i mitten av bilden som ska visas i resultatlistan.
För alla övriga bilder i bildsnurran, som först syns inne på objektsidan, spelar det mindre roll eftersom de alltid visas i full skala. Med Hemnet Plus och Hemnet Premium, som ger större bilder i resultatlistan, beskärs bilderna endast marginellt på desktop och något mer i mobila enheter (som mest 10% på höjden, men inte i sidled).