Vem är Annika Kastlund?
– Jag är 36 år gammal, kommer från Stockholm och är nybliven Värmdö-bo, tillsammans med sambo, bonusbarn och katt. Vi har precis skaffat fritidshus på Ingarö så just nu går mycket tid till att vara där och pula. Annars älskar jag naturen och att åka iväg på fiskeresor runtom i Sverige. Som person gillar jag att göra skillnad och att hjälpa.
Vad har du gjort innan du började på Hemnet?
– Jag har egentligen varit inom kundtjänst i hela mitt liv och har under de senaste tio åren jobbat som kundtjänstchef för olika företag.
Varför sökte du dig till Hemnet?
– På Hemnet gör många sin livs viktigaste affär och då kändes det både viktigt och roligt att få vara med och ha en liten roll i den processen. Dessutom kändes hela uppdraget väldigt nära min erfarenhet. Under processens gång fick jag ett jättebra intryck och det lät som en väldigt spännande bransch.
Jag tror och hoppas att min roll kommer att vara en viktig pusselbit i relationen med mäklarna.
Hur ser du på din roll som kundservicechef?
– I takt med att Hemnet breddar sitt erbjudande med nya produkter och tjänster är det viktigt att vår kundservice också hänger med i den snabba utvecklingen. Vi måste helt enkelt säkerställa att vår kundservice är i framkant och att att vårt erbjudande är i linje med mäklarnas förväntningar på Hemnet. Jag tror och hoppas även att min roll kommer att vara en viktig pusselbit i relationen med mäklarna.
Hur nöjda är mäklarna med Hemnets kundservice idag?
– Vi har generellt väldigt hög nöjdhet, både från mäklare och privatpersoner, vilket så klart är både superkul och väldigt viktigt. Men även om vår kundservice funkar bra finns det alltid utrymme att bli ännu bättre. Det ska bli spännande att vara med och ta kundservicen till nästa nivå.
Vad har du hunnit göra sedan du började den 1 april?
– Först och främst har jag försökt lära känna alla mina kollegor och förstå Hemnet bättre. Sen har jag och teamet jobbat mycket med att utveckla vår hjälp till självhjälp för mäklare, så att vi nu har en uppdaterad kundservice-sida på Hemnet. Vi har stor respekt för det jobb mäklarna gör och vi vet att tid är en värdefull vara för många. Därför vill vi, genom att ge tydligare svar på frågor online, vara tillgängliga dygnet runt så att mäklare när som helst ska kunna få snabba svar på sina frågor.
Hur har det varit att börja på Hemnet mitt under en pandemi?
– Det är ju lite speciellt eftersom samhället är som det är just nu. Men jag är imponerad över hur väl Hemnet har anpassat sig till situationen, mycket tack vare att det är ett bolag som är vana vid att jobba digitalt och med digitala verktyg.
Annika fortsätter:
– Omställningen att alla började arbeta hemma från en dag till en annan gick otroligt snabbt och har inte gått ut negativt över verksamheten eller våra kunder. Snarare har vi jobbat på i ännu snabbare takt – exempelvis utvecklades Hemnet Live på väldigt kort tid och helt på distans, precis när bolaget hade ställt om till hemarbete. Jag har kommit in i bolaget på ett jättebra sätt, trots att jag “bara” träffat de flesta av mina nya kollegor över video.
Till sist – hur ser planerna ut framåt?
– Förutom att bygga vidare Hemnets kundservice och utveckla vårt erbjudande för att möta mäklarnas behov på ett ännu bättre sätt, ser jag fram emot att börja bygga relationer med branschen, mäklarna och bostadsutvecklarna. Jag vill att alla ska känna att de kan komma till mig om de har några frågor, förslag eller synpunkter, så tveka inte att mejla mig på annika.kastlund@hemnet.se!