Så optimerar du dina annonser för Hemnet

Bör du optimera din Hemnet-annons för datorn eller mobilen? När besöker flest människor Hemnet? Och vilka nyckelord ska du se till att nämna i texten? Vi har analyserat vår data för att kunna ge dig åtta tips om hur du bäst annonserar på Hemnet!

Mobil vs. desktop

  • Under första kvartalet 2020 gjordes 52% av besöken till Hemnet i appen och 48% på webben.
  • Sett över alla enheter står mobila besökare för 77% av besöken, desktop för 15% och surfplattor för 8%.

Slutsats: Eftersom närmare 80% av alla besök till Hemnet sker via mobilen, antingen via appen eller via mobil webb, så är det bra om du optimerar dina annonser (bilder, text, logotyp och så vidare) för att se bra ut på små skärmar.

Så söker användarna

På startsidan på hemnet.se söker 49% på enbart område medan ytterligare 33% söker på område och objekttyp. Dessa två sökningar motsvarar hela 82% av alla sökningar på Hemnet.se.

Det breda sökbeteendet innebär att de flesta besökare på webben (60%) får fler än 50 bostäder i sina sökresultat

Slutsats: Som mäklare kan det vara intressant att hålla koll på hur dina objekt syns och sticker ut vid en sökning på kommunnivå (eller i det större område som du är verksam i och som du vet att användare letar bostäder inom).  

Topp 10 nyckelord för webb

Det här är baserat på 14 000 nyckelord eller kombinationer mellan den 1 januari 2020 – 1 maj 2020:

  1. balkong (31% av alla nyckelord)
  2. garage (2% av alla nyckelord)
  3. balkong hiss
  4. uteplats
  5. hiss
  6. sjötomt
  7. sjö
  8. uthyrningsdel
  9. pool
  10. kakelugn  

Slutsats: Se till att få med alla sökord som du tror kan vara av intresse för våra besökare i din säljbeskrivning. Tänk på att alltid använda kända begrepp och om du har en bostad med altan, skriv gärna ut både “uteplats” och “altan” i säljbeskrivningen för att inte missa de som enbart söker på ett av nyckelorden.

Kom också ihåg att om bostaden har balkong, hiss eller uteplats – se till att kryssa i det i mäklarsystemet. Den informationen kommer då att visas som etiketter (labels) i objektkorten, så att besökare redan i resultatlistan ser att bostaden har till exempel balkong. 

Så sorterar våra besökare (alla enheter)

9 av 10 besökare sorterar på “nyast först”. Endast 4% sorterar efter lägst pris och 2% efter högst pris.

Slutsats: Eftersom våra besökare nästan alltid sorterar efter de senast tillkomna objekten kommer besöken till dina annonser att minska ju längre tid de ligger på Hemnet. Därför har vi tagit fram Raketen, som under 3 eller 5 dygn låter bostaden synas högst upp i sökresultatet.

Eftersom intresset för en annons är som störst under de första dagarna på Hemnet är vår rekommendation att säljaren bör vänta med att köpa Raketen till dagarna innan visning, för att behålla det höga intresset konstant ända fram till visningen.

Dagar då flest besöker Hemnet

Hemnet har mest trafik på tisdagar och onsdagar och minst trafik på helgen. Dock publiceras 50-55% av alla bostäder på torsdagar och fredagar.

Slutsats: Den här insikten kan vara bra för dig som mäklare att ha med när du sätter din strategi för när du ska publicera dina objekt på Hemnet.

Av vilken anledning besöker människor Hemnet?

Sedan tre år tillbaka har vi en undersökning på Hemnet som går ut till en mindre, slumpmässig andel besökare, där vi varje dag frågar om anledningen till varför besökaren är på Hemnet just den dagen. Statistiken nedan avser både app och webb för perioden april – maj 2020.

Varför besöker du Hemnet just idag?
44% är ute efter att köpa och sälja
27% är ute efter att se utbud och priser
20% är inne för nöje eller inspiration
2% för att de enbart vill sälja
7% av annan anledning (t.ex. för att läsa guider eller artiklar)

Slutsats: Även under coronakrisen har antalet besökare som är sugna på att köpa ny bostad (44%) ökat jämfört med samma period förra året, då samma siffra låg på 40%. Som mäklare kan det vara bra att känna till att intresset för att hitta en ny bostad på Hemnet är fortsatt högt.

Var letar människor bostad?

Vi frågade 2000 av våra bostadssökare var de letar bostad. Så här svarade de:

21% i samma område
31% i samma kommun
24% i annan kommun
21% i annat län
3% annat (t.ex. bor utomlands och letar i Sverige)

Slutsats: Det som märks tydligt är att fler nu tittar utanför sitt eget län jämfört med en liknande undersökning vi gjorde för ett par år sen. Framförallt har intresset för fritidshus ökat. Också intressant att många är väldigt lokala i sina sökningar.   

Senaste gången du bytte bostad, hur gick du tillväga?

Vi frågade 2000 besökare om hur de gick tillväga den senaste gången de köpte bostad. Så här svarade de:

41,1% – Jag köpte ny bostad först, sedan sålde jag min gamla
19,4% – Jag sålde min gamla bostad först, sedan köpte jag nytt
3,4% – Jag har precis sålt men letar fortfarande nytt
10,6% – Jag har aldrig bytt bostad
25,5% – Andra alternativ (t.ex. flyttade till/från hyresrätt, har bara köpt osv.)

Slutsats: Varje gång vi ställt den här frågan har cirka ⅔ av de som äger sin bostad svarat att de valde att köpa innan de sålde när de senast flyttade. Detta kan ha förändrats på vissa orter men på det stora hela har statistiken alltid visat att en majoritet köper först och säljer sen. 

Läs fler aktuella artiklar