I Kundportalen, när mäklaren godkänner säljaruppgifterna, går det enkelt att rekommendera Hemnet Plus och Premium till säljaren. Funktionen är minst sagt välanvänd – och hittills under 2024 har rekordmånga mäklare rekommenderat sina kunder att investera i Hemnet Plus och Premium, framför Bas.
Så mycket mer uppmärksamhet ger de större paketen
Men vad ger då Plus och Premium? Vi har kollat i vår data för hela förra året (alla siffror är i jämförelse med Hemnet Bas).
Räknat på alla försäljningar på Hemnet under 2023 så var medianen för sidvisningar 10% högre för Plus jämfört med för Bas. Motsvarande siffra för Premium är närmare 30% upp – eller i median över 600 fler besök per annons.
Två viktiga datapunkter går upp rejält
Att få hundratals fler ögonpar på annonsen kommer givetvis med en lång rad fördelar, både för säljaren och mäklaren. Inte minst ökar hur många som faktiskt sparar annonsen och visningstiden – beteenden som tyder på extra stort intresse och ökar chanserna till att fler kommer på visningen och att en extra budgivare ger sig in i matchen.
Med Plus är det närmare 20% fler som sparar visningstiden. För Premium är samma siffra 30%. Samma positiva statistik ser vi för hur många som sparar annonsen. Här är siffran 20% för annonser med Hemnet Plus – men hela 50% för annonser med Premium.
Både Hemnet Plus och Premium ökar alltså chanserna till en lyckad försäljning. Tänk också på att varje annons på Hemnet bygger ditt varumärke och är en möjlighet att skapa nya affärer.
Dessutom ger varje såld Plus och Premium provision till kontoret. Bra också att tipsa din säljare om att han eller hon i stort sett alltid får dra av alla kostnader för Hemnet-annonsering i deklarationen.