Från och med den 14 maj 2024 kommer du som fastighetsmäklare och dina kunder att börja använda ett nytt digitalt köpflöde vid köp av annonspaket på Hemnet.
Med ett uppdaterat köpflöde vill vi skapa en tydligare och mer informativ köpresa av bostadsannonser för alla bostadssäljare. Detta kommer att innebära en hel del förbättringar i köpflödet för säljaren, men även för dig som fastighetsmäklare vid förmedling och publicering av bostadsannonser på Hemnet.
Det nya digitala köpflödet innebär att bostadssäljare som köper ett annonspaket på Hemnet, behöver välja paket, betalningsalternativ och slutföra köpet i det digitala flödet, innan annonsen kan publiceras på Hemnet.
Tre fördelar med det digitala köpflödet:
Pappersavtalet tas bort – det digitala köpflödet säkerställer att bostadssäljarna tar del av avtalet direkt i köpflödet. Det gör att du som mäklare kan fokusera mer på din affär vid intag och slipper onödig administration.
Schemalägg publicering av annons – du som mäklare kommer att kunna schemalägga publicering av dina annonser i Kundportalen. Möjligheten gör att du kommer att kunna planera dina försäljningar ännu bättre och att du ökar din flexibilitet då du inte längre behöver sitta framför datorn vid publiceringstillfället.
Öka chanserna till högre provision – visste du att 3 av 4 säljare följer den paketrekommendation du ger i Kundportalen? Tidigare har inte alla säljare kunnat se rekommendationerna, då en del valt pappersfaktura. Men med alla säljare i det digitala köpflödet kommer fler att se din rekommendation av de större annonspaketen Hemnet Plus och Premium. Det ger också ditt mäklarkontor högre provision.
Välj mellan tre publiceringsalternativ
Du kommer att kunna välja mellan tre olika alternativ för när annonsen ska publiceras: automatiskt när säljaren slutfört köpet, manuellt i Kundportalen eller vid en tidpunkt du som mäklare väljer, genom schemaläggning.
Du förbereder din annons som vanligt i ditt mäklarsystem och markerar den som “publicerad” för att göra den synlig i Hemnets kundportal. Därefter går du in i Kundportalen och fyller i säljarens uppgifter och val för publicering av annons.
Publicera automatiskt så fort säljaren slutfört köpet
1. Välj alternativet Publicera automatiskt så fort säljaren slutfört köpet.
2. Vi skickar ett mejl till säljaren som väljer annonspaket, betalningsalternativ och slutför köpet.
3. Annonsen publiceras automatiskt på Hemnet.
Publicera manuellt i Kundportalen när säljaren har slutfört köpet
1. Välj alternativet Jag publicerar manuellt i Kundportalen när säljaren har slutfört köpet.
2. Vi skickar ett mejl till säljaren som väljer annonspaket, betalningsalternativ och slutför köpet.
3. Du går in i Kundportalen och publicerar annonsen manuellt på Hemnet.
Schemalägg när annonsen ska publiceras
1. Välj alternativet Schemalägg när annonsen ska publiceras. Du väljer vilket datum och inom vilket tidsintervall annonsen ska publiceras.
2. Vi skickar ett mejl till säljaren som väljer annonspaket, betalningsalternativ och slutför köpet.
3. Annonsen publiceras automatiskt på den dag och tidpunkt då du har valt att schemalägga den.
Så funkar köpflödet för olika säljare
När du som mäklare förbereder en annons i Kundportalen får du först välja typ av bostadssäljare. Utifrån det kommer säljaren att få ett anpassat köpflöde. Nedan kan du läsa om vilka betalningsalternativ det finns för olika typer av säljare.
Privatpersoner – Säljaren kan välja att betala med kort, swish eller faktura via Klarnas betalsätt. Det finns även möjlighet att betala vid avpublicering av annonsen i det digitala köpflödet. För icke digitala kunder kan du som mäklare hjälpa till att utfärda en faktura från Riverty via Kundportalen, under Säljarinformation.
Företag/organisation – Om säljaren är ett företag eller organisation betalar de med kort eller faktura via Klarnas B2B-lösning Billie (Billie faktura 30 dagar).
Dödsbo eller god man – Gäller det dödsbo eller god man så kan säljaren göra utlägg via kort, Klarnas betalsätt (Klarna faktura 30 dagar) eller digital faktura från Riverty direkt i köpflödet.
Säljare utanför Sverige – Om din säljare saknar svenskt personnummer behöver du i flödet i Kundportalen bocka i att personen inte har något svensk personnummer. Det finns ingen möjlig fakturalösning, annonsen kan enbart betalas med kort i det digitala flödet.
Frågor och svar
Hur funkar schemaläggning av annons?
När du fyller i säljarens uppgifter i Kundportalen kan du bland annat välja att schemalägga annonsen att publiceras på valfritt datum och tidsintervall (t.ex. torsdag 4 januari kl. 15:00-15:30). Schemaläggningen kan du ändra när som helst i Kundportalen. När du är klar i Kundportalen skickas ett betalmejl till säljaren och din annons publiceras automatiskt det datum och inom det tidsintervall du valt när säljaren slutfört köpet.
Jag har schemalagt annonsen men säljaren har inte betalat i tid, vad händer då?
Din schemaläggning kommer inte att fungera om säljaren inte slutfört köpet innan det datum och den tid du valt att annonsen ska publiceras. När du väljer schemaläggning som alternativ i Kundportalen får du också välja hur du vill att annonsen ska publiceras om säljaren inte slutför köpet i tid: antingen automatiskt när säljaren väl slutfört köpet eller manuellt av dig via Kundportalen.
Varför tar ni bort pappersavtalet för bostadssäljaren?
Ett digitalt flöde säkerställer att säljarna som köper en annons på Hemnet tar del av avtalet och godkänner villkoren i köpflödet. Det underlättar även processen för dig som mäklare, som slipper extra administration vid intag.
Jag har valt att annonsen ska publiceras automatiskt när säljaren slutfört köpet eller manuellt av mig i Kundportalen. Om säljaren inte slutför köpet av annonsen, när publiceras den på Hemnet?
Annonsen kan inte publiceras på Hemnet om din säljare inte slutfört köpet. När säljaren slutfört köpet kommer annonsen att publiceras enligt det val du gjort när du angett säljarens uppgifter i Kundportalen (publicera automatiskt eller publicera manuellt).
Kan jag kontakta supporten och få annonsen publicerad utan att säljaren slutfört köpet?
Nej. Säljaren måste gå igenom hela flödet för att godkänna Hemnets annonseringsvillkor, välja ett paket, betalningsalternativ och slutföra köpet, innan annonsen kan publiceras på Hemnet.
Min säljare har inget BankID och kan inte betala digitalt, hur gör jag?
Om din säljare inte har möjlighet att göra ett digitalt köp, och ingen närstående kan hjälpa till att slutföra köpet digitalt. Då kan du som mäklare hjälpa till att utfärda en pappersfaktura från Riverty via Kundportalen, under Säljarinformation.
Hur funkar det att betala som företag/organisation, dödsbo eller god man?
Om säljaren är ett företag eller organisation så betalar man med kort eller faktura via Klarnas B2B-lösning Billie (Billie faktura 30 dagar). Gäller det dödsbo eller god man så kan säljaren göra utlägg via kort, Klarnas betalsätt (Klarna faktura 30 dagar) eller faktura via Riverty i köpflödet.
Du är alltid välkommen att kontakta oss vid frågor via mejl support@hemnet.se eller ring oss på 0775 17 00 00.