Så funkar det nya flödet
Med ett uppdaterat köpflöde vill vi skapa en tydligare och mer informativ köpresa för alla bostadssäljare.
Det nya digitala köpflödet innebär att bostadssäljare som köper ett annonspaket på Hemnet, kommer att ledas genom ett digitalt flöde för att först välja paket och slutföra köp, innan annonsen kan publiceras på Hemnet.
Eftersom säljaren måste ha gått igenom hela flödet och slutfört köpet av annonsen innan den kan publiceras på Hemnet, kommer vi att påminna säljaren via mejl och sms för att säkerställa att annonsen kan publiceras enligt mäklarens plan.
Mäklaren kommer att kunna välja mellan tre alternativ för när annonsen ska publiceras: automatiskt när säljaren slutfört köp, manuellt i Kundportalen efter att säljaren slutfört köp eller schemalägg publicering av annons.
Detta innebär också att vi enbart kommer att erbjuda säljaren betalning med kort eller via Klarnas betalsätt, samt möjligheten att betala vid avpublicering av annonsen i det nya digitala köpflödet.
Förbättringar med det uppdaterade flödet
Det kommer bli en hel del förbättringar i köpflödet för säljaren, men även för dig som mäklare vid förmedling och publicering av annonser på Hemnet.
- Pappersavtalet tas bort – det digitala köpflödet säkerställer att säljarna tar del av avtalet direkt i köpflödet, så att du som mäklare kan fokusera mer på din affär vid intag och slipper onödig administration.
- Möjlighet till schemaläggning vid publicering av annons – du som mäklare kommer enkelt kunna schemalägga dina annonser i Kundportalen upp till en månad i förväg.
- Större chans till högre provision – 2 av 3 säljare följer sin mäklares rekommendation vid val av annonspaket. I det nya digitala köpflödet blir det både enklare för dig som mäklare att rekommendera ett paket och för dina säljare att välja paket direkt i köpflödet baserat på din rekommendation. Detta ökar därmed dina chanser till en högre provision.
Uppdateringar i Annons- och Förmedlingsavtalet
I samband med att Hemnet lanserar ett nytt digitalt köpflöde vid köp av Hemnets annonspaket, uppdateras även Annons- och Förmedlingsavtalet för att spegla de uppdateringar som görs.
Uppdateringar i Huvudavtalet kommer att kommuniceras och publiceras i Kundportalen senast 3 månader innan villkorsändringarna träder i kraft. Uppdateringar i de allmänna villkoren (Bilaga 1 till Annons- och Förmedlingsavtalet) kommer att kommuniceras och publiceras i Kundportalen närmare inpå lanseringen, dock senast 1 månad innan villkorsändringarna träder i kraft.
Mäklarkontoren behöver inte aktivt göra något för att ändringarna ska träda i kraft.
Nästa steg
Mer information om när förändringarna börjar gälla till dina mäklare kommer att finnas tillgängliga i början av 2024.
Du här alltid välkommen att kontakta oss vid frågor via mejl support@hemnet.se eller ring oss på 0775 17 00 00.