Fatta smartare affärsbeslut och vinn intag med unik data från Hemnet Insights

Den 15 december klockan 09.00 lanserar vi första delen av nya Hemnet Insights – ett nytt kraftfullt analysverktyg som ger dig fördjupad marknadsstatistik och viktiga insikter, så att du kan ligga steget före i konkurrensen. Vi börjar med två helt nya dashboards som låter dig jämföra både ditt kontors försäljningar mot snittet i ert område, och för första gången låter dig jämföra två kedjor, kontor eller mäklare med varandra

Varför Hemnet Insights?

Efterfrågan på aktuell och lokalt relevant marknadsstatistik har länge varit stor bland mäklare och kontorschefer. Många har saknat ett enkelt sätt att med hjälp av Hemnet följa trender, förstå marknaden och jämföra sin prestation med konkurrenterna.

Hittills har vi inte fullt ut kunnat möta de behoven – något som både skapat frustration och gjort att många sökt sig till andra aktörer för en mer komplett marknadsbild. Men det ändras nu!

– Med Hemnet Insights samlar vi styrkan från miljontals besökare och hundratusentals bostadsaffärer i ett gemensamt verktyg. Vår ambition är tydlig: att göra Hemnet till ditt självklara stöd genom hela säljresan, från första kundmötet till avslutad affär, säger Lisa Trumstedt, Produktchef på Hemnet.

Hemnet Insights ersätter Andelsstatistiken – stegvis

Hemnet Insights ingår i prenumerationstjänsten Hemnet Business, som majoriteten av Sveriges mäklarkontor redan använder. På sikt kommer Insights att ersätta den nuvarande Andelsstatistiken, men under en övergångsperiod kommer båda verktygen att kunna användas parallellt.
– Med tiden kommer den data du idag hittar i Andelsstatistiken att vara tillgänglig även i Insights. Och precis som tidigare bygger statistiken i Insights på det som läggs upp på Hemnet och säljs, samt på de försäljningar utanför som rapporteras in. Därför är det förstås väldigt viktigt att fortsätta rapportera in alla försäljningar, både de som gjorts på och utanför Hemnet, säger Lisa Trumsted.

Hon fortsätter:
– Vi har väldigt hög tillförlitlighet i vår statistik men upplever man ändå att siffrorna skiljer sig från andra datakällor är det klokt att först kontrollera att försäljningarna rapporterats in korrekt via mäklarsystemet. Därefter rekommenderar vi att man tar kontakt med sitt systemstöd vid eventuella frågor.

Därför ska du använda Hemnet Insights

  • Få ett oslagbart försprång: Följ marknadstrender med den mest aktuella datan – direkt från källan.

  • Fatta säkrare beslut: Jämför er prestation med konkurrenterna i realtid och optimera er strategi.

  • Övertyga kunder: Använd konkret statistik för att bygga förtroende och vinna fler uppdrag.

Det här kan du göra i Hemnet Insights – redan nu

Du hittar Hemnet Insights i Kundportalen. Vid lanseringen erbjuder verktyget två dashboards som du kan filtrera och bygga rapporter i, för att bättre förstå er position på marknaden.

1. Försäljningsjämförelser

Gå på djupet och jämför två specifika mäklare, kontor eller kedjor, för att se hur ni står er mot era konkurrenter.

2. Snittförsäljning

Jämför era viktigaste nyckeltal, som försäljningstid och budpremie, med marknadssnittet i ert område. Säljer ni snabbare? Har era försäljningar högre budpremie? Se hur det ser ut, svart på vitt!  

Mycket mer är på väg – Insights fortsätter växa

Under början av 2026 fortsätter vi utveckla verktyget med fler vyer och datapunkter. Bland annat kommer:

  • Funktioner och mätpunkter från nuvarande Andelsstatistiken att föras över och förbättras.

  • Nya möjligheter för er att analysera användningen och effekten av era annonspaket.

  • Ett mer komplett stöd för att optimera er annonsstrategi och maximera affärsresultatet.

I Kundportalen kommer du även att kunna hitta guider, tips och mer information om hur du filtrerar, tolkar och använder datan på bästa sätt. Mer information och fler funktioner släpps löpande i takt med att Hemnet Insights byggs ut.

➡️ Till Hemnet Insights

Har du tankar eller funderingar kring insights, vänligen låt oss veta på feedback@hemnet.se