Social media tas bort ur Hemnet Premium

Från och med den 6 december tar vi bort social media-kampanjen ur Hemnet Premium.

I dagsläget ingår en tio dagar lång social media-kampanj i Hemnets största annonspaketet för bostadssäljare – Hemnet Premium. När vi för snart två år sen lanserade Premium var det första gången vi lade till en komponent av exponering i kanaler utanför Hemnet i något av våra annonspaket. Social media-kampanjen innebär att bostadsannonsen visas på Facebook, Instagram och på en lång rad sajter som ingår i Googles annonsnätverk.

Maximerad exponering på Hemnet 

Sedan lanseringen har vi kontinuerligt utvecklat och förbättrat Hemnet Premium. Bara det senaste året har vi lagt till två extra bilder i resultatlistan, en kostnadsfri Raketen och sett till att Hemnet Premium nu hamnar över Plus och Bas i resultatlistan.

I takt med att vi har maximerat exponeringen av Hemnet Premium-annonser i Hemnets egna kanaler har trafiken till annonserna ökat – samtidigt som trafiken från kanalerna utanför Hemnet stått för en allt mindre del.

När vi såg hur vårt största annonspaket nådde full effekt genom att bara synas på Hemnet, började vi utvärdera att ta bort den delen av paketet som innehåller annonsering i kanaler utanför Hemnet.  

Förändring från och med 6 december 

Sedan några veckor tillbaka har vi testat effekten av Hemnet Premium utan social media-kampanjen, i mindre skala för bostadssäljare i Västra Götalands län. Testet har varit framgångsrikt och vi har inte mottagit någon negativ feedback från fastighetsmäklare och bostadssäljare.

Med bakgrund av det kommer vi med start den 6 december att ta bort social-media-kampanjen, och fortsätta arbetet med att göra Hemnet Premium så effektiv det bara går genom att använda kraften i Hemnets egna kanaler. 

Quote

Förändringen kommer göra det enklare för många fastighetsmäklare att rekommendera Hemnet Premium.

– Förklaringen till att Hemnet Premium fortsätter att leverera fina resultat även utan social media beror inte så mycket på att Facebook och Instagram inte fungerar som marknadsföringskanaler. Snarare beror det på att Hemnet, med våra dryga 60 miljoner besök varje månad, redan fångar upp en så otroligt stor del av bostadssökande svenskar att ytterligare annonsering i sociala medier egentligen inte är nödvändig, säger Noa Åbyhammar Julin som är Product Manager på Hemnet.
 
Han fortsätter:
– Då sociala medier-kampanjen i Hemnet Premium gjort att annonspaketet i vissa fall har konkurrerat med en del av mäklarkedjornas egna produkter, har det försvårat för en del fastighetsmäklare att kunna använda paketet. Förändringen kommer därför göra det enklare för många fastighetsmäklare att sälja och rekommendera Hemnet Premium till sina kunder. 

Viktigt att känna till om produktförändringen 

1. Social media-kampanjen tas automatiskt bort från Hemnet Premium med start under vecka 49 (6-12 december). Ingen åtgärd krävs av fastighetsmäklare eller kontorschefer/franshisetagare.

2. De bostadssäljare som köpt Hemnet Premium innan förändringen genomförs kommer fortfarande att ha en social media-kampanj, eftersom den aktiveras direkt vid köp och sedan löper i tio dagar.

3. Vi har redan uppdaterat informationen om vad Hemnet Premium innehåller på hemnet.se, i Kundportalen och i efterlämningsmaterial, för att redan nu tona ned social media-delen av produkten.

4. Prisbilden för Hemnet Premium kommer fortsatt att variera över landet och bygga på olika parametrar som geografi och utgångspris. Social media-kampanjen står idag endast för en liten del av annonspaketets värde och kommer inte innebära någon förändring i priset. Vi har som beskrivet ovan gjort Premium ännu effektivare, genom ett antal olika tillägg och förbättringar under året, och vi kommer jobba vidare med att ytterligare öka värdet av annonspaketet.   

Har du synpunkter kring förändringen är du varmt välkommen att höra av dig till feedback@hemnet.se. Vid frågor, tveka inte att kontakta Hemnets kundservice.