Så skriver du ännu bättre annonstexter

Designad bild på en penna

Bostadsbeskrivningen i Hemnetannonsen kan vara ett effektivt redskap när det kommer till att sälja in bostaden till besökaren. Men hur skriver man egentligen en riktigt bra annonstext? Vi har svaret!

Vid hela 22% av alla besök på Hemnet klickar användare på knappen ”Visa hela beskrivningen” för att läsa mer om bostaden. Det innebär cirka 2 miljoner tillfällen – varje vecka – då en besökare är nyfiken på att läsa mer om bostaden.

Besökare som klickar på knappen ”Visa hela beskrivningen” i annonsen, vilket fäller ut hela beskrivningstexten, spenderar i snitt 8 sekunder längre tid på annonsen än de som inte klickar. Det kanske inte låter som lång tid men på den tiden hinner besökaren läsa hela 50 ord eller 300 tecken. Det är ungefär lika mycket text som hela det här stycket.

Funktion över fördel

En viktig sak att tänka på är att inte prata om funktioner utan att även nämna fördelar i annonstexten. En funktion är något praktiskt och en fördel är vad sagda funktion innebär för användaren. Ett exempel på en funktion kan vara att en bil har fyrhjulsdrift och fördelen är i det fallet att bilägaren kan ta sig fram överallt utan att riskera att köra fast. Vi behöver prata om fördelar för att läsaren själv ska slippa lista ut vad funktionen innebär för honom /henne och på det sättet lättare ska kunna skapa sig en bild av hur bra livet i bostaden skulle kunna bli.

Om vi översätter det till att prata om bostäder skulle några funktioner med tillhörande fördelar kunna vara:

  • Låg avgift = pengar över till annat
  • Balkong i söderläge = kan njuta av solen
  • Nyrenoverat = fräscht, redo att flytta in, slipper byggkaos
  • Renoveringsobjekt = unik chans att skapa sitt eget drömboende
  • Centralt läge = nära till allt, möjlighet att vara spontan i vardagen
  • Rymligt vardagsrum = perfekt för fester och spelkvällar

Använd AIDA-modellen

Ända sedan början av 1900-talet har marknadsförare arbetat utifrån AIDA-modellen, för att sälja i stort sett alla tänkbara produkter till konsumenter. AIDA står för fyra olika ord som motsvarar de fyra steg som man vill ta med konsumenten på i en annons:

  • Attention (Uppmärksamhet)
  • Interest (Intresse)
  • Desire (Önskan)
  • Action (Handling)

Attention – Uppmärksamhet

Det första i en annons är förstås inledningen. Den ska väcka uppmärksamhet och nyfikenhet. Den ska vara kort och koncis med fokus på nyckelord och ska lyfta det speciella med bostaden.

NJA
“Längs de lugna och mysiga kvarteren på Tegelbacken, ombonad
av föreningens lummiga innergård, finner vi denna yteffektiva
enrummare med stor balkong i utmärkt västerläge.”

JA
“Yteffektiv enrummare med stor balkong, i lugnt och mysigt kvarter!”   

Interest – Intresse

Därefter kommer ”Interest”. Stycket motsvarar två-tre meningar med särskiljande info som skapar intresse. Här lyfter du målande upp 3-4 fördelar med bostaden och nämner bara fakta som inte redan finns på andra ställen i annonsen.
 
NJA
”Med dess utmärkta läge i Viken finner du denna tvåa om 53 kvadratmeter. Här erbjuds en trevlig, fin och insynsskyddad lägenhet med bland annat inglasad balkong. Brf Blåklockan är en stabil förening med god ekonomi och avgiften ligger på endast 2332 kronor.”

JA
”Med bra insynsskydd kan du på riktigt slappna av hemma och den inglasade balkongen blir ett praktiskt extrarum större delen av året. Din låga avgift ger dig varje månad pengar över till annat och med föreningens goda ekonomi behöver du aldrig fundera över plötsliga höjningar.” 

Desire – Önskan

Nästa steg i din bostadsannons är ”Desire”. Här skriver du två-tre meningar som bygger en önskan om att bo i bostaden. Du lyfter (sekundära) fördelar för att ge en bild av hur bra livet kan bli och fokuserar mer på storytelling och mindre på ren info. 

NJA
”Här bor du attraktivt med närhet till bland annat fina grönområden, utmärkta kommunikationer och matbutiker. Stadsträdgården ligger precis runt hörnet, centrum en kort promenad bort och Mariebergsviken och Mariebergsskogen når du enkelt med cykel. Detta är en bostad med ett perfekt läge i hjärtat av Karlstad.”

JA
”Du bor i hjärtat av härliga Karlstad. En kort promenad bort har du kollektivtrafik, matbutik och centrum, så att du spontant kan åka till vänner eller gå på stan när du känner för det. Med Mariebergsskogen runt hörnet tar du dig snabbt och enkelt ut i löpspåret eller på mysig picknick. Vill du åka skridskor på vintern eller bada på soliga sommardagar cyklar du till Mariebergsviken på bara ett par minuter.”

Action – Handling

Sist men inte minst kommer ”Action”. Här skriver du en avslutande, vägledande mening där du uppmanar till handling. Meningen kan anspela på att köparen missar något om han/hon inte går på visningen, att det är ett sällsynt tillfälle etc.

NJA
“Välkommen på visning!”

JA
”Låt inte det här drömhemmet glida dig ur händerna. Skriv upp visningstiden i din kalender och kom förbi på en titt!”

5 tips som hjälper dig lyckas    

  1. Börja med att lista några olika ord som är unika för bostaden eller som du vill förknippa den med (t.ex. “yteffektiv”, “insynsskyddad”, “låg avgift” osv.) Be gärna säljaren berätta vad det bästa med bostaden är!
  2. Sätt okritiskt in orden i meningar i ett grovt utkast enligt AIDA-modellen. Det gör inget om det inte känns klockrent, om det är för långt och så vidare. Börja sedan finputsa texten.
  3. När du har ett utkast du är nöjd med – läs texten högt för dig själv för att upptäcka lässtopp, konstiga formuleringar, upprepningar och annat som stör läsupplevelsen. Om möjligt – sov på saken och läs texten igen dagen efter. Eller låt en kollega läsa den och komma med feedback!
  4. Tänk på att hålla texten kort (inte över 100 ord/600 tecken), att styckeindela för bättre läsbarhet och att variera mellan långa och korta meningar.
  5. Föreställ dig vem köparen är och skriv till den personen, nästan som att han eller hon redan bor här. Vad kan få just den läsaren att vilja köpa bostaden? Undvik komplicerade eller onödigt klyschiga eller förstärkande ord – våga istället vara genuin och vardaglig!

av Magnus Ekbladh