Så optimerar du din logotyp för Hemnet Business

Med Hemnet Business får du ditt kontors logotyp på dina annonser i vår resultatlista. Det förvandlar automatiskt varenda annons du har till reklampelare för ditt mäklarkontor. Alla mäklarföretag har förstås olika riktlinjer för sin logotyp. Men det finns en rad tips och tricks för hur ditt företag borde tänka för att er logotyp ska se så bra som möjligt ut för Hemnets användare.

Utformning

I Kundportalen kan du läsa mer om tekniska specifikationer samt enkelt ladda upp och byta din logotyp. Den visas på en rad olika ställen på Hemnet, inte minst på dina objekt i resultatlistan när du har Hemnet Business.

För att synas så bra som möjligt rekommenderar vi att du optimerar ytan till din logotyp i annonsen. Om möjligt – försök ha en logotyp som inte är för långsmal, då den kommer att blir svårare att läsa.

Utformning

Typsnitt

Många smala typsnitt ser bra ut i stort format. Men när bilden ska rymmas på en liten bildyta kan vissa typsnitt bli svåra att läsa. Då kan det vara bra att dra upp texten så stort det går, innanför den tillgängliga ytan, eller använda text i fetstil.

Typsnitt

Bakgrundsfärg

Det är inte ovanligt att mäklarföretagets namn vilar på en färgad bakgrundsplatta. Hur mycket texten sticker ut från plattan påverkar hur lätt eller svår logotypen blir att se/läsa. Tänk därför på att kanske lägga ditt ordmärke på en annan bakgrundsfärg i din färgpalett, om du märker att det blir svårläsligt.

Bakgrund

Ordmärke och symbol

Många företag har olika varianter av sin logotyp, anpassade för olika ändamål. Den största varianten, till för sammanhang där det finns gott om utrymme, kan innehålla ordmärke (t.ex. ”Nike”), symbol (den berömda ”swooshen”) och slogan (”Just Do It”). För mindre utrymmen kan logotypen vara avskalad ner till att bara innehålla en symbol (”swooshen”). Om du märker att det blir svårt att få in alla tre kan det vara en idé att ta fram en logotyp som antingen bara visar ordmärket eller, som i exemplet, bara symbolen.

Ordmärke

Slogan

“Just Do It” eller “I’m Loving It” är två av världens mest kända taglines, eller slogans. Om ditt företag jobbar med en tagline kan den vara väldigt svår att läsa på små ytor, eftersom den oftast är mindre än ordmärket eller symbolen. Prova därför med fördel att utesluta den från din logotyp.

Slogan

Tänk på att din logotyp som sagt ska visas på flera olika ställen på Hemnet, inte bara på annonserna i resultatlistan med Hemnet Business. Prova dig därför gärna fram, tills du hittar en variant som ser bra ut på alla placeringar.

OBS: tänk på att om ditt kontor är medlem i en större organisation räcker det att ni optimerar och uppdaterar er logotyp på koncernnivå i Kundportalen, därefter får alla kontor i koncernen samma logga.

Lycka till med optimeringen och försäljningarna!