Så gör du om en säljare vill byta mäklare

Från och med den 3 februari tar Hemnet ut en fast kostnad om 1490 kronor för bostadssäljare som vill byta mäklare utanför det befintliga mäklarkontoret. Men hur går det egentligen till, rent praktiskt? Så här fungerar det! 

En säljare kan antingen byta från eller till dig som mäklare. Här går vi igenom båda situationerna:

Min säljare vill byta från mig till en annan mäklare

Om din säljare byter till en ny mäklare avpublicerar du bara din annons som vanligt. Du behöver inte göra något mer. 

En säljare vill byta från en annan mäklare till mig 

1. Du skapar bostadsannonsen via ditt mäklarsystem och skickar den till Hemnet som vanligt.

2. Godkänn säljarens uppgifter i Kundportalen. 

3. Säljaren kommer sen att få ett mejl om att välja paket för att publicera annonsen men detta ska säljaren bortse ifrån.

4. Kontakta istället Hemnets Kundservice. Vi kommer då att synka den nya annonsen med annonsen hos den förra mäklaren, publicera den och skicka ut flyttavgiften på faktura till säljaren. Annonsen är nu klar!

Fyra viktiga saker att tänka på

1. När den gamla annonsen avpubliceras och säljaren har valt ”betala vid avpublicering” kommer fakturan för annonsen automatiskt att skickas. Det finns ingen möjlighet att flytta över sagda faktura till den nya annonsen. 

2. Eventuell provisionen för den ursprungliga annonsen tillfaller det ursprungliga mäklarkontoret. Alla provisionsbaserade köp för annonsen som sker efter mäklarbytet, kommer att räknas till det nya mäklarkontoret.     

3. Annonsen behåller sin befintliga plats i resultatlistan efter bytet. Om säljaren har Bas eller Plus kan han eller hon köpa till en förnyelse för att åter hamna högst upp i resultatlistan. Har säljaren däremot Premium kan du som mäklare helt enkelt aktivera en kostnadsfri förnyelse efter bytet. 

4. I dagsläget går det inte att schemalägga en annons vid byte av mäklare.  

Vid frågor om mäklarbyte, mejla Hemnets kundservice på support@hemnet.se så hjälper vi dig!