Så gör du din Hemnetannons mer klickvänlig

Att välja rätt bild och text i din Hemnetannons är effektiva verktyg för att marknadsföra bostaden till besökaren. Men hur skapar man en bostadsannons som väcker intresse? Vi ger dig några tips på hur du optimerar din bostadsannons.

Att marknadsföra ett nyproduktionsprojekt, med flertalet liknande bostäder, skiljer sig något från att marknadsföra enstaka bostäder på Hemnet. Därför kan det vara till din fördel att tänka på hur du utformar din bostadsannons, för att göra den mer intressant för våra besökare.

Fem tips för en mer klickvänlig bostadsannons

  • Välj en bild som väcker intresse
    Det första att tänka på är att välja en bild som väcker intresse och gör besökaren nyfiken att läsa mer om bostaden. Den bild du väljer att framhäva först i galleriet bör vara den som visar upp det bästa med bostaden.

  • Variera olika miljö-och interiörbilder
    Testa att variera mellan olika miljö-och interiörbilder som första bild när du framhäver flera projektenheter i resultatlistan på Hemnet. Om besökaren ser flera objekt i resultatlistan med samma bild, blir det svårt för besökaren att navigera sig i utbudet. Det kan minska chanserna att besökaren hittar till just ditt objekt.

  • Lyft fram fördelarna i annonstexten
    Det första i en annons är förstås inledningen. Den ska väcka uppmärksamhet och nyfikenhet. Börja med att lyfta upp tre-fyra fördelar med bostaden som nämner mer än bara fakta. Den ska vara kort och koncis, ha fokus på nyckelord och ska lyfta det unika med bostaden.

  • Berätta en historia
    Den längre beskrivningen bör fokusera mer på storytelling, då viktig fakta redan lyfts fram i översikten i bostadsannonsen. Berätta om fördelarna med att bo i bostaden, snarare än att enbart nämna funktioner. Till exempel kan du beskriva ett funktionellt och rymligt kök med beskrivningen att det passar bra för familjelivet och stora middagar. På så sätt blir det lättare för besökaren att kunna skapa sig en bild av hur bra livet i bostaden skulle kunna bli.

  • Uppmana till handling i ditt avslut
    I slutet av din annonstext är det dags att runda av. Där skriver du en avslutande, vägledande mening där du uppmanar till handling. Det kan vara att besökaren ska klicka sig vidare för att läsa mer om bostaden på er hemsida, eller anspela på att besökaren går miste om något om den inte går på visningen eller anmäler sitt intresse.

Lycka till med din bostadsannonsering!

Hör gärna av dig till oss på feedback@hemnet.se om du vill ha Hemnets guidelines för hur man skriver en bra bostadsbeskrivning.