Möt vår nye vd Jonas Gustafsson och få en färsk marknadsanalys – se Hemnets webbinarium från 5 maj!

Den 5 maj anordnade Hemnett ett lunchwebbinarium för alla mäklare, som vi också spelade in. I webbinariet möter du Hemnets nye vd Jonas Gustafsson, som ger sin bild på produktutveckling, prisstrategier, bolagets framtid och relationerna med mäklarbranschen. Dessutom – hör Hemnets marknadsanalytiker Erik Holmberg beskriva hur det senaste tullkaoset påverkar bostadsmarknaden, hur året börjat och vart bostadsmarknaden är på väg. 

Lunchwebbinariet, som sändes live den 5 maj, leds av Hemnets kommunikationschef Jessica Sjöberg och PR-chef Staffan Tell.

Med i studion finns Hemnets nye vd Jonas Gustafsson (som i februari tillträdde efter Cecilia Beck-Friis) och Hemnets flerårige marknadsanalytiker Erik Holmberg. Webbinariet är cirka 50 minuter långt. 

Från vänster i bild: Erik Holmberg, Jonas Gustafsson, Jessica Sjöberg och Staffan Tell.

Se webbinariet 

Intervju med Erik Holmberg 01:48 – 12:18
Intervju med Jonas Gustafsson 12:19 – 49:12 

Citat i urval av vd Jonas Gustafsson

 “Samarbetet mellan Hemnet och den svenska mäklarkåren har skapat något som är unikt – vi har en väldigt hög rörlighet, väldigt hög transparens och en väldigt välfungerande modell. Så mäklarperspektivet är centralt i allting vi gör.”     

“På Hemnet har vi fyra olika paket och för mig är det väldigt viktigt att de olika paketen är anpassade till olika typer av situationer, objekt och mäklare. De billigaste Bas-paketen ligger på 1 350 kronor och tittar man på senaste kvartalet ser vi att den genomsnittliga intäkten per annons ligger på 6 700 kronor.”

“Med Max ville vi skapa ett paket för de som vill differentiera sig ytterligare för att kunna sticka ut och nå fler potentiella köpare. Du får större exponering och ökad synlighet och paketet innebär också en stor möjlighet för mäklarna att få exponering.”

Citat i urval av marknadsanalytiker Erik Holmberg          

Om man tittar på året hittills så är det en fortsättning på slutet av 2024, med en tydlig återhämtning både pris- och aktivitetemässigt, i form av relativt höga säljvolymer. Men samtidigt spretar det ganska mycket, både mellan olika bostadstyper och olika geografiska områden.”

“Lägenhetsmarknaden i storstäderna går starkast medan det på många andra håll i landet är en försiktig uppgång. Om man kollar på volymerna så ser vi ett ökat antal försäljningar nästan överallt, i synnerhet på husmarknaden, som faktiskt kommit upp till historiskt höga nivåer.”

“Relativt stor andel säger att man vill sälja sin bostad innan man köper nytt. Säljarna kan sitta still i båten och vänta på rätt bud och då dra försäljningstiderna iväg och det i sin tur bygger på utbudet. Men nu kan det ligga i korten med en eller till och med två styrräntesänkningar här under resterande delen av året. Den här förväntan på ränteutvecklingen vet vi historiskt har jättestor effekt.” 

Den senaste undersökningen från Hemnet visar att närmare två tredjedelar uppger att de vill sälja innan de köper.
Hemnets köparbarometer visar att färre bostadsköpare nu tror på stigande priser (29%).
Samtidigt tror fler att det finns lägre räntor på horisonten under 2025.