Se vår film
Här kan du se ett exempel på när vi går igenom alla steg vid publicering av annons i Kundportalen. I filmen väljer mäklaren att schemalägga publicering av annonsen. Längre ner kan du läsa mer om de tre publiceringsalternativen.
Steg för steg
1. Förbered din annons i ditt mäklarsystem
Du förbereder annonsen som vanligt i ditt mäklarsystem och markerar den som “publicerad” för att göra den synlig i Hemnets kundportal.
2. Fyll i säljaruppgifter i Kundportalen
Gå in i Kundportalen och fyll i säljarens uppgifter. Här väljer du vilken typ av säljare det är, till exempel privatperson eller företag/organisation, dödsbo eller god man. Baserat på ditt val kommer säljaren att få ett anpassat köpflöde.
För icke digitala kunder kan du som mäklare hjälpa till att utfärda en faktura från Riverty via Kundportalen. Dock behöver du gå igenom hela publiceringsflödet först, innan du kan välja pappersfaktura, under Säljarinformation.
3. Rekommendera paket till säljaren
Rekommendera ett paket som du tror kommer att passa bäst för marknadsföringen av bostaden. Vi vet att 3 av 4 följer mäklarens rekommendation vid val av annonspaket. Med fler personer i det digitala köpflödet som köper Hemnet Plus och Premium, ökar chanserna för ditt kontor att få större ersättning från Hemnet.
4. Publicering
Du kommer att kunna välja mellan tre alternativ för när annonsen ska publiceras: automatiskt när säljaren slutfört köp, manuellt i Kundportalen eller schemalägg publiceringen av annonsen.
Välj mellan tre publiceringsalternativ
Publicera automatiskt så fort säljaren slutfört köpet
- I steget Publicering, välj alternativet Publicera automatiskt så fort säljaren slutfört köpet.
- Vi skickar ett mejl till säljaren, som väljer annonspaket, betalningsalternativ och slutför köpet.
- Annonsen syns direkt på Hemnet.
Publicera manuellt i Kundportalen när säljaren har slutfört köpet
- I steget Publicering, välj alternativet Jag publicerar manuellt i Kundportalen när säljaren har slutfört köpet.
- Vi skickar ett mejl till säljaren, som väljer annonspaket, betalningsalternativ och slutför köpet.
- Du går in i Kundportalen och publicerar annonsen manuellt. Annonsen syns direkt på Hemnet.
Schemalägg när annonsen ska publiceras
- I steget Publicering, välj alternativet Schemalägg när annonsen ska publiceras. Du väljer vilket datum och inom vilket tidsintervall annonsen ska publiceras.
- Här väljer du även vad som ska hända om säljaren mot förmodan inte hinner betala innan den schemalagda tidpunkten inträffar. Välj mellan att Annonsen publiceras automatiskt så fort säljaren har slutfört köpet eller Jag publicerar manuellt i Kundportalen när säljaren har slutfört köpet. Detta publiceringsval kommer endast inträffa om säljaren inte slutför köpet innan den schemalagda tidpunkten.
- Vi skickar ett mejl till säljaren, som väljer annonspaket, betalningsalternativ och slutför köpet.
- Annonsen publiceras automatiskt på den dag och tid du har valt att schemalägga den.
5. Eftermarknadsföring på Hemnet
Ange om du har bildrättigheter för att visa bilder på bostaden i Hemnets slutpriser, efter att den sålts. Slutprissidor för sålda bostäder på Hemnet, där bilder på bostaden visas, får i snitt 50% fler besök än slutprissidor utan bilder.
6. Granska dina uppgifter innan betalningslänk skickas till säljaren
Innan du godkänner säljaruppgifterna behöver du kontrollera uppgifter om säljaren och annonsen. Sen skickar vi en betalningslänk via mejl till säljarens mejladress.
7. Säljaren väljer paket och betalningsalternativ
Säljaren väljer paket och betalningsalternativ digitalt via länken i mejlet vi skickar. Vill säljaren skjuta på betalningen tills bostaden är såld, kan man välja att “betala när annonsen avpublicerats” via Klarna faktura i det digitala köpflödet. Här godkänner även säljaren Hemnets avtalsvillkor, vilket tidigare varit ett pappersavtal.
Först när säljaren slutfört köpet kommer annonsen att publiceras enligt det val du gjort tidigare i Kundportalen. Om din säljare inte kan betala online, kan du som mäklare hjälpa till att utfärda en pappersfaktura från Riverty (Hemnet Bas) via Kundportalen, som du hittar under Säljarinformation.
8. Din annons är nu publicerad på Hemnet
Nu är säljarens bostad publicerad och synlig på Hemnet. I Kundportalen kan du enkelt se hur det går för annonsen och säljaren kan följa hur annonseringen går via Säljkollen.
Översikt i Kundportalen och ändra publiceringsval
Du kan ändra ditt val av publicering så länge annonsen ligger under fliken “Ej publicerad” i Kundportalen. Det gör du genom att klicka dig in på den annonsen du vill ändra och gå till sektionen “Publicering på Hemnet” i fliken “Översikt”. Här ser du dina publiceringsval och statusen på säljarens betalning. Klicka på “Ändra publiceringsval” för att redigera publiceringen.
Nedan kan du se vilka förändringar som är möjliga beroende på vad din annons har för publiceringsval:
Publicera automatiskt så fort säljaren slutfört köpet
Så länge säljaren inte har slutfört köpet och annonsen syns på Hemnet, kan du ändra publiceringsval till att publicera manuellt eller schemalägga publiceringen.
Publicera manuellt i Kundportalen när säljaren har slutfört köpet
Både innan och efter säljaren har slutfört köpet (och innan du har klickat på knappen “Publicera nu”) kan du ändra till att schemalägga publiceringen av annonsen.
Schemalägg när annonsen ska publiceras
Fram till schemalagd tidpunkt kan du ändra vilken dag och tid annonsen ska publiceras på. Du kan även byta publiceringsval till att annonsen ska publiceras automatiskt så fort säljaren slutfört köpet eller att publicera manuellt i Kundportalen när säljaren har slutfört köpet.
Du är alltid välkommen att kontakta oss vid frågor via mejl support@hemnet.se eller ring oss på 0775 17 00 00.
Så funkar köpflödet för olika säljare
Nedan kan du läsa om vilka betalningsalternativ det finns för olika typer av säljare.
Privatpersoner – Säljaren kan välja att betala med kort, swish eller faktura via Klarnas betalsätt. Det finns även möjlighet att betala vid avpublicering av annonsen i det digitala köpflödet. För icke digitala kunder kan du som mäklare hjälpa till att utfärda en pappersfaktura från Riverty via Kundportalen, under Säljarinformation.
Företag/organisation – Om säljaren är ett företag eller organisation betalar de med kort eller faktura via Klarnas B2B-lösning Billie (Billie faktura 30 dagar).
Dödsbo eller god man – Vid dödsbo eller god man kan säljaren göra utlägg via kort, Klarnas betalsätt (Klarna faktura 30 dagar) eller använda digital faktura från Riverty direkt i köpflödet.
Säljare utanför Sverige – Om din säljare saknar svenskt personnummer behöver du i flödet i Kundportalen bocka i att personen inte har något svensk personnummer. Det finns ingen möjlig fakturalösning, annonsen kan enbart betalas med kort i det digitala flödet.