“Kommande”, “På g”, “Snart till salu” – kärt barn har många namn. Och liksom ett barn växer gör även förmarknaden det.
Som ett resultat av det visar statistik från Hemnet att mäklarnas arbetsbörda ökat under de senaste åren. Antalet aktiva bostäder per mäklare och dag har ökat från 2,8 objekt år 2021 till 7,6 objekt 2024 – en ökning med 171 procent på tre år!
– Många mäklare förmedlar idag parallellt fler objekt än någonsin, samtidigt som många affärer inte går i lås. Det kräver nya arbetssätt, särskilt när varje bostad befinner sig i olika faser, från test på förmarknaden till aktiv försäljning, säger Staffan Tell, pressansvarig på Hemnet.
Drygt en tredjedel är positiva – lika många negativa
Hemnet har i en ny undersökning frågat mäklarrepresentanter om deras tankar och åsikter kring förmarknaden. I undersökningen svarar:
- 36 % att de är positiva (21 % mycket positiva, 15 % något positiva)
- 33 % att de är negativa (17 % mycket negativa, 16 % något negativa)
- 18 % att de är neutrala
- 13 % att de inte har någon uppfattning
– Den delade synen speglar en verklighet där förmarknaden blivit ett naturligt verktyg för många, men också ett inslag som ställer nya krav på mäklaren, som får ökad arbetsbelastning, fortsätter Staffan Tell.
Fördelar: tidig temperaturmätning och snabbare affärer
I undersökningen lyfter många mäklare fram konkreta fördelar med förmarknaden:
- 61 % anser att den ger möjlighet att testa intresset för bostaden innan lansering
- 37 % menar att den väcker spekulantintresse i ett tidigt skede
- 26 % upplever att det ofta leder till snabbare affärer
För säljare kan detta vara ett sätt att känna av marknadsläget innan man fattar beslut om att gå till försäljning.
Att många säljare inte är motiverade att gå till avslut är en utmaning för marknaden.
Nackdelar: risk för tappat intresse och besvikna spekulanter
Samtidigt lyfter många mäklare riskerna:
- 68 % anser att bostäder riskerar att tappa intresse om de exponeras för länge
- 42 % menar att spekulanter kan bli besvikna när bostaden inte är till salu
- 37 % tycker att objekt kan kännas ”brända” när de väl når den öppna marknaden
Även otydlighet kring säljarens intentioner och uteblivna affärer lyfts som problem.
– Att många säljare inte är motiverade att gå till avslut är en utmaning för marknaden. Det kan skapa frustration hos köpare och gör att mäklarna måste lägga betydligt mycket mer tid än tidigare på varje bostadsaffär, avslutar Staffan Tell.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes mellan den 30 april och 13 maj och besvarades av totalt 300 mäklarrepresentanter.