Enklaste sättet att få fler klick till din annons – helt gratis

Balkong

balkong

 

Hej!

Jag heter Erik och är produktchef på Hemnet. Vi får ofta frågan om hur man ska utforma sin annons för att få så många klick som möjligt. Ett sätt är så klart att köpa någon av våra produkter. Men idag tänkte jag tipsa om ett mycket enkelt sätt – som dessutom är helt gratis.

Varje vecka surfar miljoner svenskar in på Hemnet för att söka efter bostäder. Dessutom skickar vi ut runt 3 miljoner mail per månad, med bevakningar som besökarna skapat själva.

I en stor del av sökningarna ingår nyckelord, till exempel “balkong”, “pool”, “sekelskifte” eller liknande. Besökarna använder det för att sålla bland annonserna, vilket är extra vanligt i dessa tider när vi har rekordnivåer i antal objekt.

Hur funkar det här då? Jo, vår sökfunktion letar efter det nyckelord som besökaren skrivit, i beskrivningen som mäklaren laddat upp på Hemnet.

Alltså: om det specifika nyckelordet inte finns med i din beskrivning så kommer ditt objekt inte finnas med i sökningen!

När jag kollar runt på Hemnet är det mycket lätt att annonser som missar viktiga attribut i sina beskrivningar. Exempelvis lägenheter som har balkong, men där man missat skriva det i objektsbeskrivningen. Inte alls bra eftersom din annons då missar många relevanta besökare!

Så: mitt enkla tips är helt enkelt att inkludera en så lång och detaljerad beskrivning som möjligt till ditt objekt. Ju mer information du delar, desto troligare att du är med i relevanta sökningar.

 

Erik Segerborg

PS: Här är en lista med de vanligaste nyckelorden 2017:

1. balkong

2. sjötomt

3. pool

4. garage

5. sjö

6. hiss

7. kakelugn

8. uteplats

9. stall

10. havsutsikt