Därför rekommenderar han Hemnet Max till sina kunder

Nya annonspaketet Hemnet Max har bara funnits i lite drygt två månader. Men i takt med att Max visat sig ge fina resultat har allt fler mäklare börjat jobba in paketet i sin Hemnetstrategi. En av dessa är Subhan KakiAlicia Edelman i Stockholm: “Mitt tips är att inte fokusera på priset utan på mervärdet.”

Hemnet Premium var tidigare vårt största paket, som i snitt visat sig resultera i en hela 82% högre budpremie än Bas. Nu pekar ny data mot att Hemnet Max med råge överträffar Hemnet Premium, på flera viktiga punkter. 

Initiala analyser för bostäder sålda i Stockholm visar till exempel att annonser med Max, jämfört med annonser som har Premium, får: 

  • 40% högre budpremie 🚀
  • 75% fler annonsbesök 📈
  • 80% fler som sparar annonsen 📆

Siffrorna avser bostäder som publicerats på Hemnet mellan den 1 april och den 1 juni. En titt på bostäder som publicerats i Göteborg under samma period visar att annonser med Max här fått 93% fler annonsbesök och att hela 150% fler har sparat annonsen

Subhan Kaki är franchisetagare och fastighetsmäklare på Stockholmsbaserade mäklarkedjan Alicia Edelman. Han är även en av de mäklare i Sverige som flitigast rekommenderar Hemnet Max till sina kunder. 

Hur kommer det sig att du lägger ut dina bostäder på Hemnet?
– Jag har inte hört någon kund säga att någon annan plattform är bättre, utan man vill synas där alla andra syns. Jag säljer över 100 objekt per år och har aldrig publicerat någon annanstans än på Hemnet. 




Vad kul att höra! Du rekommenderar också ofta Hemnet Max till dina kunder – varför?
– Jag vill fånga kundens intresse. Där hjälper det mig att synas med större bilder. Sen är det väldigt bra att man kan bläddra bland bilderna direkt i sökresultatet med de större paketen. Har jag jättefina bilder kan kunden direkt få en uppfattning om objektet och bli intresserad fortare.  

Är det något mer med Max som du gillar?
– Jag tycker att 5-dagars Raketen som ingår i paketet också bidrar till synligheten. När det ligger ute många objekt halkar annonsen fort ner. Med Max kan jag ligga högt uppe de första två dagarna, sen pusha på annonsen med Raketen 5 dagar innan visningen, helgen efter. Det gör att jag har möjlighet att ligga på topp hela tiden.

Quote

Vi märker att fler klickar på de större annonserna.

Vad upplever du att Hemnet Max ger för effekt?
– Vi märker att fler klickar på de större annonserna och att jag också får fler spekulanter för de bostäder som har Max. Sen måste man förstås göra allt annat rätt också, med bra text, rätt utgångspris och så vidare. Det är viktigt att ha en bra strategi för sin annonsering.

Upplever du att det är svårt att sälja in Max till dina kunder?
– Det handlar om att sälja in mervärdet till kunden. Det räcker liksom inte att bara göra en rekommendation via Kundportalen, då kan det bli svårt. Innan jag skickar ut rekommendationen går jag därför igenom alla fördelar med paketet. 




Quote

Innan jag skickar ut rekommendationen går jag igenom alla fördelar med paketet. 




Vad brukar kunderna säga när du nämner priset?
– Om prisskillnaden mellan Max och Premium är alldeles för stor kan jag få lite mothugg. Men de allra flesta väljer Max, och ingen väljer något mindre paket än Premium. En annan stor fördel med både Premium och Max är ju att man kan plocka ner annonsen och publicera den igen var 30:e dag. På en tuff marknad med många objekt ute kan det argumentet också hjälpa till att övertyga.   

I vilka situationer tycker du att Max passar extra bra? 
– Det beror lite på vad det är för objekt. Har man en bostad i ett billigare område så känner kanske inte kunden att det är värt att investera mer för att synas mer. I snitt stylar vi 60-70 procent av bostäderna vi säljer och om det är en fin bostad med bra styling och bra bilder, då borde kunden verkligen ha Max. 

Vad skulle du säga till mäklare som tycker det är svårt att motivera att välja det största paketet?
– Mitt tips är att inte fokusera på priset utan på mervärdet. Sen är det viktigt att läsa på och sätta sig in i hur paketet fungerar, annars blir det svårt att rekommendera det. Det är egentligen ingen skillnad från hur du behöver kunna sälja in dig själv och argumentera för ditt eget värde som mäklare. På samma sätt har också ett annonspaket ett värde.