Nu får ditt kontor åter möjlighet att årsboka den mest prisvärda annonsprodukten på hela Hemnet – Mäklartipset. I närmare 200 av drygt 300 områden kostar Mäklartipset så lite som 530 kronor i veckan. Oavsett vilket område ditt kontor bokar i blir kostnaden rejält mycket lägre jämfört med ordinarier veckobokningar, då rabatten för årsbokningar ligger på hela 40%.
Kostnaden för Mäklartipset är en investering som snabbt räknar hem sig, i form av marknadsföring, nya kundkontakter och inte minst extra besök till bostadsannonsen. Annonser som syns på Mäklartipset får nämligen i snitt hela 46% fler besök per dag! Annonsformatet är enkelt att använda och i Kundportalen kan du när som helst byta objekt som du vill visa upp.
Så årsbokar du Mäklartipset
Onsdagen den 15 oktober klockan 09.00 kommer ditt kontor att kunna boka en plats per område. Dagen efter, torsdagen den 16 oktober, klockan 09.00 kommer ditt kontor att kunna boka resterande lediga platser i samtliga områden.
Du bokar som vanligt i Kundportalen. Tänk på att logga in en stund innan och dubbelkolla att du väljer rätt kontor och område. Prislistan för 2026 kommer inom kort, likaså kommer informationen om datum för Mäklartipssläppet att uppdateras i Kundportalen. Vid frågor om släppet – kontakta gärna din säljkontakt på Hemnet!

Fyra förbättringar inför 2026 – ny design och tidigarelagt släpp!
Vi har lyssnat på en del viktig feedback från er mäklare och därför gjort en rad justeringar inför årets släpp. Här är de viktigaste förbättringarna!
1. Designen där vi bara visar ett Mäklartipset åt gången kommer att ändras tillbaka till den ursprungliga designen, där samtliga bokade Mäklartipset-annonser blir svepbara i en karusell. Det här har varit en stark önskan från er mäklare och det har vi nu hört och åtgärdat! Den nya designen lanseras inför årssläppet.
2. I samband med designförbättringen lägger vi till en ny funktion som visat sig vara väldigt populär för annonspaketen – nämligen synliga visningtider. Dessa ska locka besökare att lägga in visningen i sin kalender och visas automatiskt i Mäklartipset om det finns en planerad visning för bostaden.
3. För att bättre passa in i mäklarkontorens budgetplaneringar äger släppet i år rum cirka en månad tidigare än vanligt – alltså den 15 oktober, klockan 09.00.
4. Det andra släppet, då resten av de lediga platserna blir bokningsbara, sker inte som tidigare en vecka efter första släppet, utan redan efter ett dygn. Detta för att förenkla och förkorta processen och göra det enklare för ditt kontor att kunna planera vad ni ska boka.
Viktigt att tänka på inför bokningen
Som vanligt är det tre saker du som ska boka behöver tänka på inför din årsbokning:
1. Kolla så du har rätt behörighet i Kundportalen
För att kunna göra en årsbokning av Mäklartipset behöver du ha rätt behörighet i Kundportalen. Endast följande behörigheter kan årsboka: “Kontorsansvarig”, “Administratör” eller “Mäklare och anställd”. Personer med rollen “Kontorsansvarig” kan ändra alla behörigheter. För alla övriga roller krävs det samma eller högre behörighet för att kunna ge utökad behörighet.
2. Se till att du är medlem i rätt organisation
Du behöver vara medlem i organisationen i Kundportalen som ska göra årsbokningen. För att bli medlem i en ny organisation behöver någon ansvarig i den organisationen lägga till dig i Kundportalen. Om du är medlem i flera organisationer – säkerställ att du har valt rätt i rutan “organisationen” när det är dags att boka.
3. Kontrollera fakturauppgifterna för ditt kontor
För att kunna genomföra en årsbokning krävs det att kontorets fakturauppgifter är inskrivna i Kundportalen. Du ser över och ändrar ditt kontors fakturauppgifter i Kundportalen, under rubriken “Kontor och kollegor”.
Lycka till med årsbokningarna den 15 oktober!