Den 3 februari förändrar vi kostnaden för Hemnetannonsen vid byte av mäklare

För att göra annonsköpet på Hemnet tryggare för konsumenter, men även förenkla för mäklare som slipper ta en diskussion med sin bostadssäljare om varför man behöver betala för sin annons igen, ändrar vi till en fast kostnad om 1490 kronor för bostadssäljare som vill byta mäklare. Kommunikationen har gått ut till kontorschefer i förhandsinformation, i samband med det dök det upp lite frågor som vi besvarat längst ner i artikeln.    

Att bostadssäljare byter mäklare under försäljningsprocessen är ovanligt sett till alla bostadstransaktioner som sker under ett år, men när det händer är det ju oftast något som inte gått som förväntat i försäljningen. Ett läge som kan leda till ökad stress för såväl mäklare som bostadssäljare. 

Kostnad för Hemnetannons vid mäklarbyte blir fast summa på 1490 kronor

De senaste åren har vi på olika sätt utvecklat vårt erbjudande och våra produkter och det gör att det är en större investering att annonsera på Hemnet än tidigare. Parallellt har vi märkt att allt fler bostadssäljare och mäklare ifrågasätter att man ska behöva betala för en ny annons i det fall man byter mäklare. Man tycker helt enkelt att det är svårmotiverat att behöva betala en gång till för ett köp som redan gjorts, särskilt om man har köpt Hemnet Plus eller Premium som kostar mer. Det här är feedback vi förstår och har tagit till oss av.

Därför förändrar vi nu vad som gäller vid byte av mäklare och låter bostadssäljaren ta med sig sin annons på Hemnet till en ny mäklare mot en fast kostnad om 1 490 kronor, oavsett paket. OBS: Detta gäller när mäklaren arbetar på en annan mäklarfirma eller på ett annat kontor inom samma mäklarfirma (för mäklarbyten inom samma kontor är det fortsatt kostnadsfritt). 

Bostadssäljaren kommer inte att debiteras för en ny annons, däremot kommer vi ta ut kostnaden för att täcka den administration och hantering vi har kring att möjliggöra den nya annonsen. Den nya mäklaren ansvarar sedan för att skapa annonsens innehåll, inklusive bilder och beskrivning, precis som vanligt vid skapandet av en ny Hemnetannons. 

Så fungerar det

Vid bytet behåller bostadsannonsen sin placering i resultatlistan. För att komma högre upp i resultatlistan kan bostadssäljaren utnyttja möjligheten till kostnadsfri förnyelse, i det fall man köpt Hemnet Premium, eller köpa till en förnyelse i det fall man har Hemnet Bas eller Plus (alternativt uppgradera till Hemnet Premium med fria förnyelser). 

Observera att i det fall bostadssäljaren byter mäklare och även mäklarfirma, utgår administrationsersättning och eventuell provision från Hemnet alltid till den första mäklarens kontor.  Det är rimligt eftersom det är den ursprungliga mäklaren som lagt tid på att informera sin kund om annonsvalet på Hemnet.

Däremot, all försäljning som sker av tilläggsprodukter efter det att bostadssäljaren bytt mäklare (som exempelvis Förnya annons eller en uppgradering till ett större paket) räknas med i den totala försäljningen av Hemnet-produkter och är därmed provisionsgrundande för det kontor som den nya mäklaren tillhör.  

Tryggare och enklare

Vi gör förändringen för att göra köpet på Hemnet tryggare för konsumenter, men även för att förenkla för mäklare som slipper ta en diskussion med sin bostadssäljare om varför man behöver betala för sin annons igen.

Att bostadssäljaren får betala en mindre avgift för bytet tycker vi är motiverat, och det tillsammans med att annonsen behåller sin plats i resultatlistan hoppas vi gör att ingen ser ett byte av mäklare som ett sätt hamna högre på Hemnet. 

Detta är dock något vi kommer att följa noggrant, vi vill hitta en modell som är hållbar och motiverad både för mäklare och bostadssäljare. 

Börjar gälla den 3 februari

Förändringen träder i kraft från och med den 3 februari 2025 och framgår i de Allmänna villkoren som är bilaga 1 till Annons- och Förmedlingsavtalet, Publiceringsreglerna samt Avtalsvillkoren för annonseringstjänster på Hemnet. De uppdaterade versionerna hittar du i Kundportalen under Avtal & Dokument från och med den 18 december. 

En bostadsförsäljning som inte går som planerat innebär ofta stress och oro för säljaren. Genom att minska Hemnet-kostnaden hoppas vi få bort i alla fall ett moment i en redan jobbig situation. 

Vid frågor om förändringen, som du känner att du inte fått svar på i den här artikeln, kontakta oss gärna på feedback@hemnet.se!  

Frågor och svar

Kan min säljare välja att köpa en ny annons istället för att ta med sig sin befintliga annons vid mäklarbytet? 
Ja. Om säljaren av någon anledning hellre vill köpa en ny Hemnet-annons i samband med mäklarbytet går det också bra.

Betyder den här förändringen att det blir lättare för bostadssäljare att byta mäklare? 
Det är idag ovanligt att en säljare byter mäklare (enligt våra uppskattningar rör det sig om någon enstaka procent av alla försäljningar). Vi tror och hoppas att den här förändringen inte kommer att göra att säljare i högre grad än tidigare väljer att byta mäklare.

Dock kommer vi noga att bevaka förändringen för att se vad den leder till. Mäklarna är våra viktigaste partners och vi vill självklart inte vara delaktiga i beteenden som bostadsmarknaden tar skada av på olika sätt. 

Idag jobbar vårt mäklarkontor med att rekommendera Hemnet Premium som ett sätt att minska riskerna att säljaren byter mäklarfirma. Varför ska vi fortsätta rekommendera Premium efter den här förändringen?  
Rekommendationen bör kort och gott utgå ifrån den individuella säljarens behov och det är svårt att motivera att kostnaden för en helt ny Premium-annons vid eventuellt mäklarbyte ska finnas där för att motverka möjligheten att byta mäklare.

Många säljare och mäklare anser idag att det är orättvist att en säljare ska behöva betala för en ny annons vid byte av mäklare, och det är svårt att inte hålla med om det.  

Varför behöver bostadssäljaren förnya den ursprungliga annonsen hos nya mäklaren för att hamna högst upp i resultatlistan igen? 
Vid mäklarbytet blir det inte en ny annons, med allt vad det innebär, då det är den befintliga annonsen som flyttas. Därför behåller den också sin befintliga statistik och plats i resultatlistan.

Säljaren har därefter alla möjligheter att förnya sin annons, antingen genom att använda den kostnadsfria förnyelsen i Premium (om kunden har Premium), genom att uppgradera till Premium eller genom att köpa till en förnyelse, till sitt Bas- eller Plus- paket.