Hemnets Slutprisavtal styr Hemnets och mäklarkontorets rättigheter och skyldigheter i samband med inrapportering av slutpriser till bostadsportalen. För mäklarkontoren innebär det även att Hemnets besökare får möjlighet att slutprisbevaka kontorets bostadsannonser.
Mäklarkontoren får därefter alla kundkontakter till personer som slutprisbevakar deras publicerade bostäder. Samarbetet under slutprisavtalet lanserades 2013, och har utvecklats under årens gång inte minst med anledning av GDPR som trädde i kraft 2018.
För att säkerställa att alla mäklarkontor omfattas av samma villkor, och för att möjliggöra för Hemnet att göra relevanta uppdateringar och utveckla villkoren för slutprisrapportering, justerar Hemnet avtalsmekanismen, och går från ett fysiskt avtal till att samarbetet regleras genom allmänna villkor.
Inga materiella ändringar
Mäklarkontor som önskar samarbeta med Hemnet kring slutpriser behöver inte längre signera avtal, utan istället acceptera villkoren. Konverteringen, som sker den 28 oktober, innebär inte några materiella ändringar av avtalet. Kort och gott fortsätter allt som vanligt, bara att Slutprisavtalet kallas för allmänna villkor.
Om något mäklarkontor av någon anledning vill avsluta sitt Slutprisavtal innan konverteringen till allmänna villkor träder i kraft, finns det möjlighet att göra det inom 30 dagar från den 28 september (med slutdatum den 28 oktober).
De mäklarkontor som ingått Slutprisavtalet med Hemnet, och inte har kontaktat Hemnet senast den 28 oktober 2023, anses acceptera konverteringen från avtal till villkor, samt innehållet i de nya allmänna villkoren.
Du hittar de nya allmänna villkoren i Kundportalen! Om du är osäker på ifall ditt kontor har ett Slutprisavtal eller inte, eller om du har andra frågor, är du välkommen att kontakta Hemnets kundservice på support@hemnet.se eller via 0775-17 00 00.