1 månad med Max – så har det gått!

Den 1 april lanserade vi vårt nya, stora annonspaketet Hemnet Max. Paketet slår Premium på fingrarna i flera avseenden och innehåller även nya, unika funktioner. Men hur har det gått sedan lanseringen? Och hur ser planerna ut framåt för Max? Hemnets Product Manager Susanne Berglund berättar!

Hemnet Max är alltså det nya, stora annonspaketet, som nu funnits tillgängligt för köp i snart 1 månad. Förutom större bilder, högre prioritering i sökresultatet och på rekommendationsytor samt 5-dagars Raketen innehåller Hemnet Max två unika funktioner – synlighet på startsidan och exklusivt mejlutskick till spekulanter. 

Susanne Berglund är Product Manager på Hemnet och en av de som jobbat fram det nya annonspaketet.

Hur tycker du att mottagandet av det nya paketet har varit?
– Överlag väldigt positivt. Under arbetet med Max lade vi ner ganska mycket tid på att prata med mäklare och bostadssäljare om olika funktioner, att informera huvudkontor och hålla i webbinarium. Det känns som det gett resultat, till exempel genom att vi fått väldigt få supportärenden om Max efter lanseringen. 

Susanne fortsätter:
– Men en sak vi märkt att vi fått frågor kring från mäklare är de nya, exklusiva funktionerna för Max-paketet. Där jobbar vi nu med att på ett ännu enklare sätt försöka förklara hur det fungerar och vilket värde dessa ger bostadssäljare. Har du som mäklare en fråga om något så uppmuntrar vi förstås alltid att du hör av sig till oss!  

Quote

Det vi kan se i ett tidigt skede är att det exklusiva mejlutskicket har ett stort värde.

På tal om de unika funktionerna, kan vi redan nu se vad de levererar för värde till säljaren? 
– Det vi kan se i ett tidigt skede är att det exklusiva mejlutskicket har ett stort värde, där de som klickar sig in till annonsen från mejlet också i högre grad engagerar sig i bostadsannonsen på olika sätt, till exempel genom att spara visningstiden. Vi ser också att man får fler besök till sin annons från startsidan, där man alltså syns med sin Max-annons.   

Kan vi säga något om vilka sorters bostäder som har Max-paketet?
– Det vi sett hittills är att det finns en stor geografisk spridning. Flest Max-annonser hittar vi i Stockholmsregionen, följt av Göteborg och Malmö. Men både Halland och Blekinge ligger högt upp på listan över områden med flest Max-annonser. Det är därför tydligt att det verkar finnas en efterfrågan i hela landet.  

När ska en mäklare rekommendera Max-paketet till sin säljare?
– Varje försäljning är unik och mäklaren är förstås experten på att avgöra vilket annonspaket som passar bäst in i den aktuella försäljningsstrategin. Med det sagt vet vi att våra större annonspaket i snitt ger fler besök, och att bostäder med många besök på Hemnet ofta får högre slutpriser. 

Susanne fortsätter:
– Målet med all annonsering är att öka chanserna att få in fler budgivare. Där gjorde Hemnet nyligen en undersökning med 300 mäklare som konstaterade att en extra budgivare i snitt höjer slutpriset med närmare 80 000 kronor. 

Quote

Det är därför tydligt att det verkar finnas en efterfrågan i hela landet.

I samband med Max-lanseringen introducerade vi svepbara bilder i sökresultatet för Plus, Premium och Max. Hur har det tagits emot?
– Precis, här ser vi att besökare, precis som i våra tester, engagerar sig mer i annonserna än de gjort tidigare. Användare som interagerar med bildkarusellerna sveper sig i hög grad igenom alla bilderna i karusellen, vilket bekräftar att alla bilder för Premium- och Max-annonser blir sedda. Och vi kan redan nu se en positiv trend för Plus-annonser, där fler som besöker en bostad med Plus nu väljer att spara annonsen.     

Kommer vi att jobba vidare med Max och våra andra annonspaket framåt?
Ja. Redan nu kan säljaren se statistik för bildsvep i sökresultatet, för Plus, Premium och Max. Näst på tur är att lägga till fler datapunkter för säljaren i Säljkollen. Vi kommer även att gå vidare med att visa besök från startsidan och från det riktade mejlet i Max-paketet. Som alltid utvecklar vi paketen löpande för att de ska bli så bra som möjligt för köpare, säljare och mäklare.